Kadangi kelionėje ilgą laiką buvo problemų su kompiuteriu, todėl
čia pasakojimą pradedu nuo Norvegijos, kada Lenkijos pabaigoje blogą kompiuterį
pakeičiau į naują ir keliaudamas per Švediją nuo Ystado, sutvarkiau - papildžiau
svarbiausią savo kelionės tinklalapio medžiagą. Todėl pasakojimus apie maršruto
pradžią papasakosiu ir išanalizuosiu vėliau.
rugpjūčio 30 d. pradžioje pasiųsti šiems adresams tokio turinio laiškas:
"Kūno Kultūros ir Sporto
Departamento generaliniam direktoriui Klemensui RIMŠELIUI"
<kksd@kksd.lt>, "Lietuvos sporto
draugijos Žalgiris-prezidentui V.Nėniui"<zalgiris@bnk.lt>,
"Lietuvos keliautojų sąjungos prezidentui A. Jucevičiui"<info@keliautojusajunga.lt>,
"Lietuvos Orientavimosi Sporto Federacijai" <losf@losf.lt>,
"LOSF Prezidentui
Donatui Kazlauskui" <donatask@olifeja.lt>,
LKKA
Individualių sporto šakų katedros, vadovui e. prof. p.,
dr. Aleksui Stanislovaičiui
<lak@lkka.lt>, "Lietuvos
kūno kultūros akademijos, kineziologijos laboratorijos, vadovui J.Poderiui"<kineziologija@lkka.lt>,
Pranešmas-PRAŠYMAS
dėl ŽYGIO-EKSPEDICIJOS istorinėms datotoms įprąsminti - ir per jų prizmę žvelgti
į gretimų mums tautų vystymosi ypatumus, bendrumus bei skirtumus.
(P.S: mėlynose nuorodose galima atsiversti
iliustracijas)
Leiskite pasveikinti su naujais mokslo metais ir
palinkėti naujų kūrybinių minčių. Kadangi Lietuvos bendrame
gyvenime bei sporte suėjo labai reikšmingų datų, ta proga aš - treneris Vytenis
Aleksandraitis, sporto bei sveikos gyvensenos aspektų
tyrinėjimui dviračiu keliauju "Aplink Baltijos jūrą".
Tai masinio Istorinio žygio
"Kazlų Rūda - Griunvaldas", skirto "Žalgirio" mūšio 600-mečio
jubiliejui paminėti,
tęsinys, kurį organizavo minėtos savivaldybės Sporto centras su asociacija
,,Jaunoji Sūduva. Todėl norėčiau padėkoti puikiai organizavus šį žygį buvusiems
LKKA absolventams,
broliams Audriui ir Giedriui BIELSKAMS. Malonu, kad šis
Istorinis pažintinis žygis pradėtas pagal buvusio žymaus Lietuvos
keliautojo-kraštotyrininko, šviesiosios atminties Gedimino Ilgūno
principą: pradėti pažinimą nuo savo gimtojo slenksčio, nuo minėto kazlųrūdiečių
žemiečio išpuoselėto objekto - Lietuvos
Prezidento Kazio Griniaus įamžinimo, kurio veiklos studijoms paskyrė savo
monografiją publicistas a.a. G.Ilgūnas, iki mirties vadovavęs Lietuvos
1000-mečio paminėjimo
programoms. Manau, kad įvykęs "Žalgiris-600" renginys yra
neatsiejamas nuo Lietuvos vardo 1000-mečio, kurį ir nusprendžiau
įprąsminti KOMPLEKSINIU PAŽINTINIU; EKSPEDICINIU ŽYGIU savo buvusio Jonavoje
bendražygio turistinėje-kraštotyrinėje ir Sąjūdžio veikloje, kuriai vadovavo
mums šviesiosios atminties Nepriklausomybės signataras mūsų Gediminas.
Nežiūrint sovietmetyje jo politinio persekiojimo, jis mums jaunystės metais buvo
pavyzdžiu. Įsimintinas jo vadovaujamas dvitračių žygis-ekspedicija
(tik taip jis juos vadindavo) skersai Sovietų Sąjungą (nuo Baltosios lyg
Juodosios jūros) ir daug, daug panašių labai reikšmingų ekspedicijų, prie
kurių jo pradėtų siekių nors maža kruopelyte noriu prisidėti prie pažinimo
prąsmės puoselėjimo keliautojų sporte. Tai panašiai, kaip ir kitose
sveikatos stiprinimo veiklose, pagal šiuolaikinį holistinį principą vardan
aukščiausiojo harmonijos efekto, duodančio pačius aukščiausius rezultatus visose
sferose, tuo pačiu ir sporte. Todėl savo kelionėje "Aplink Baltijos jūrą"
įtraukiau - orientavimosi sporto pasaulio čempionato
stebėjimą-nagrinėjimą, darant apie jį
reportažus, analizuojant neigiamus mūsų sporte simptomus, kurie, atrodo,
jau pradeda taisytis. Todėl rugsėjo 1-osios išvakarėse
noriu pabrėžti šiemet LKKI orientavimosi sporto specialybės įkūrimo
25-mečio jubiliejų ir to
įvykio svarbiam vaidmeniui mūsų šalyje; orientavimosi turistinį pomėgį
paverčiant tikru sportu ir sudarant prielaidas šioje rūšyje vystytis SPORTO
MOKSLUI -aukštojo meistriškumo būtinybei.
Todėl, aš, kaip Lietuvos-Suomijos draugijos narys nuo josios atkūrimo, aukšto
sportinio meistriškumo pavyzdį teikiu per daugkartinį ir eilinį kartą
Suomijos
moterų komandos tapimą pasaulio čempionėmis. tampant ir
moterų sporto pasaulyje tobuliausios metodikos pavyzdžiu, lygiai taip,
kaip ir kitose sporto šakose bei šios mažos - Lietuvai artimos tautos
sveikatinimo puikiuose pavyzdžiuose. Todėl savo maršruto paskutinėje
Skandinavijos šalyje, per kurią šiuo metu pradėjau riedėti, norėčiau siekti kuo
kokybiškesnių savo ekspedicinius pastebėjimų, prašau pagalbos ir analogiškos
Lietuvos-Suomijos draugijai Kristijono Donelaičio draugijos Suomijoje pagalbos,
konkrečiai tarpininkaujant ir bendradarbiaujant humanitarinės bei kūno
kultūros-sveikatos ir sporto srityse. Labai norėčiau, kad ir Jūsų vadovaujama
organizacija atkreiptų dėmesį į minėtas tautų tarpusavio pažinimo draugijas, jų
galimą naudą.. Todėl, pagal galimybes, šio maršruto dalies pabaigje prašyčiau
informacinės pagalbos pažinimo-patirties dalybos kontaktams užmegzti mūsų šaliai
rūpimose SVEIKATOS, TURIZMO SPORTO IR SPORTO MOKSLO srityse. Šiuo metu kai ką
parodau žygio internetiniame puslapyje,
prie kurio grįžęs geriokai padirbėsiu, ko neįmanoma žygio metu.
Su pagarba Vytenis ALEKSANDRAITIS
Orientavimosi sporto treneris-sporto mokytojas
Kazlų Rūdos savivaldybės sporto centre.
tel.: (bitė)+37065279491
(Pranešimams siųsti SMS
žinutes, nes baterijos taupymui įjungiamas retkarčiais)
Šią minutę nuo
Trondheimo "nupedaliavęs" 740 km ir
rugpjūčio
28 d. vakare perplaukęs Vesta Kvarken, .'Østra
Kvarken, Marenkurkku
(Marenagurko) sąsmaukas ir praplaukęs Glopet
salas, jau atsidūriau Suomijojoje ir jos paslaptingame miestelyje
Vaasa. Tai labai
garbingos praeities miesto pavadinimas, įkurto kur tai
17-to amžiaus pradžioje ir
pavadintas Švedijos karalių Vaasa dinastijos garbei pabrėžti. Tai miškų
pramonės mistas, kaip ir kitame krante Umeå,
kuriame Maxim prekybos
centre kaip tik ir pavaizduotas miško plukdymo
motyvas, kurį vėliau parodysiu.
O dabar, atplaukęs į Suomiją, kaip Lietuvos - Suomijos
draugijos narys, kurią sovietiniais metais uždraustą man "perestroikos"
laikotarpyje teko tą draugiją atkūrinėti ir tyrinėti suomių tautos
šedevro-svarbiausiojo pasaulyje epo užrašymo ekspedicijoje (ją
apie 1830-tus metus
pradėjo rinkti dainuojamasis runas Helsinkio vaistininkas Eljosas Leonrotas).
Kaip tik jo keliais (ežerais ir slenkstėtomis upėmis
keliavome po tuos pačius kaimus, kad susitikti-pabendrauti tų dainių
palikuonimis, kurie pasaulio kultūros lobynui padovanojo seniausiai
užkoncervuotą dar net nuo pirmykštės bendruomeninės santvarkos iki devyniolikto
amžiaus išlikusį pažiūrą į aplinką, apie ką man teko rašyti žurnale "Mokslas ir
Gyvenimas" bei kituose Jonavos spaudos leidiniuose. Tad, kadangi turiu ne mažą
Suomijos pažinimo praktiką, todėl paskutinėje savo maršrutostadijoje reiks
labiau atkreipti dėmesį ir pagal savo profesija Suomijos tautos sveikatinimo
programą, kuri yra viena geriausių pasaulyje. todėl teko parašyti štai tokius
laiškus:
Tamperes Donelaicio draugijos skyriaus vadovei ...
data2010 m. rugpjūtis 28 d. 20:59
tema: "Dviračių kelionėje Aplink Baltijos jūrą, šį sekmadienį bus įžengta ir į
Suomijos žemę."
Laba diena!
Nežinau, ar lietuviškai rašyti - man Lietuvos-Suomijos
darugijos Kauno m. skyriaus vadovas sakė, kad Jus, Gerbiamoji, ... esate lietuvė, todėl rašau lietuviškai.
Aš Vytenis ALEKSANDRAITIS; Lietuvos -Suomijos draugijos narys nuo jos atkūrimo,
dabar keliauju dviračiu APLINK Baltijos jūrą - pradėjęs nuo žygio maršrutu
Žalgirio mūšio - 600-mečiui paminėti, ir jį dabar tęsiu. Keliaudamas per
Suomiją, norėčiau pratęsti prieš 21-metus Nepriklausomybės išvakarėse atliktą
ekspediciją Šiaurės Karelijoje Helsinkio vaistininko Eljaso Leonrato kaimais,
kuriuose jis rinko runas epui "Kalevala", apie jį rašiau tada žurnale "Mokslas
ir Gyvenimas, bei kituose leidiniuose. Mane domina ir Lietuvos-Suomijos
istorinis bendrumas, kurį vėliau aprašysiu po kelionės.
Apie šį žygį galite labiau susipažinti iš mano įliustruoto ir aprašyto puslapio,
kuris yra mano redaguojamame tinklalapyje (jo adresas
www.kazlusporto.puslapiai.lt ). Jame yra patalpinau Lietuvos-Suomijos draugijos
Kauno skyriaus pirmąjį puslapį ir iš Suomijos-Sovietų Sąjungos Žiemos karo bei
josios Nepriklausomybės paminėjimo, patalpinau ir, tuo pačiu, iš dailininkės
Riikka Hautamäki personalinės parodos uždarymo Kauno viešojoje bibliotekoje.
Todėl labai paprašyčiau skubiai parašyti šios dailininkės gyvenamosios vietos
bei e-mail-p adresus, nes josios kontaktus palikau netyčia namuose. labai
norėčiau giliau susipažinti su Suomijos menu (domėjausi jaunystėje foto menu).
Taip pat mane, kaip Kūno kultūros ir sporto specialistą (esu Kazlų Rūdos
savivaldybės Sporto centro treneris- sporto mokytojas) domina ir profesinė
sritis. Todėl abiejų draugijų skyrius norėčiau susieti su Suomijos sveikos
gyvensenos, kūno kultūros bei sporto organizacijų veikla, ypač su Suomijos
Tautos sveikatinimo patirtimi, pagarsėjusia visame pasaulyje. Norėčiau visa tai
perduoti Lietuvos atitinkamoms struktūroms. Būtų malonu, kad konkrečiai, mūsų
bendros draugijos galėtų irgi prisidėti prie informacijos ir geros patirties
skleidimo. manau, kad tai Lietuvai labai reikia. Žygio metu Norvegijoje -
Trondheime stebėjau orientavimosi pasaulio čempionato eigą, kurį minėtame
tinklalapyje teikiau reportažus. Labai džiugi naujiena Suomijai, kad, kaip
visad, vėl nepakartojamomis tapo Suomijos moterų orientacininkių komanda, eilinį
kartą tampančios pasaulio čempionėmis (jų nuotrauka mano minėtame kelionės
puslapyje) - tuo įrodydamos Suomijos moterų sporto metodikos puikią mokyklą, su
kuo galima sveikinti Suomijos sporto vadus. Malonu, kad visas pasaulis mokosi iš
Pavo Nurmio ir kitų Suomijos didvyrių pavyzdžio.
Šiuo metu Švedijoje - Laplande jau pasiekiau Baltijos jūros pakrantę ir esu Umeå
mieste - rytoj (t.y. sekmadienį, tikriausiai kelsiuos keltu į Suomiją). Todėl
būtų labai malonu susipažinti su draugija, nors trumpam susitikti, pasidalinti
informacijomis apie veiklą, būsiu dėkingas už supažindinimą su Suomiją.
Vytenis - pravažiuojant Umeå miesto Magdonaldas (tik šiose, bet ne visuose
valgyklose randu laisvai prieinamą internetinį Vi Fi ryšį.)
Dailininkei Riikkai Hautamäki:
.Hyvää iltapäivää, neiti
Riikka!
Anteeksi jos kirjoitan suomeksi sujuvasti, joten en kirjoita, ja ovat käyttäneet
Google käännös ominaisuus.
Lord Of Virginia Dzvonkaite-Koivula sain osoitteesi. Haluan muistuttaa teitä
näyttely Kaunas sulkeminen verkossa. Osoite:
http://kazlusporto.puslapiai.lt/kultura-sveikata/liet-suom/index.htm
Tällä hetkellä pyörä kulkee Itämeren - on jo ohi Puola, Ruotsi, Norja (Trondheim
siellä katsomassa Suunnistuksen maailmanmestaruuskilpailut - ei raportointi),
sitten taas Ruotsi ja Suomi jo tänään - En Vaasa. Pyörääni matkan katso:
http://kazlusporto.puslapiai.lt/dviratis/dviratis.htm
Olisin tyytyväinen, että viimeinen pohjoismaa, lähin
V dalis. Rugpjūčio
27
d.
didelis
papildymas
"Iš Norvegijos vėl į Švediją"
arba
GREITAI TEKS PALIKTI Skandinavijos
PUSIASALĮ.
Palikti Trondheimą teko
keliaujant palei to paties pavadinimo (Trondheimsfiorden) didžiausią Norvegijos
fiordą, važiuojant į rytus iki Stjordalshasen miesto, kuris įsikūręs
puikioje įlankoje. Važiuoti dviračiu Trondheimo rytinės dalies pramoniniu rajonu
ir remontuojamomis gatvėmis buvo nelengva. Aiškių dviratinių takų nebuvo. Takai
skirti dviračiams prasiodėjo tik už pačio Trondheimo, kur, pirmiausiai, juose
pasitiko sportininkai - ne tik dviratininkai, bet ir slidininkai su
riedslidėmis ridinėjantys, kurie mėgavosi gan stačiais pakilimais ir
nusileidimais. Prarasti keliavimo aukštį galima ir nuklydus nuo
maršruto-įvažiavus į kokią gyvenvietę, kuri pasibaigia akligatviu. Važiuoti
greitkeliu nesiryžau - sakoma, kad dviratininkams juose draudžiama. Todėl
orientuotis kitais šalutiniais keliukais yra nelengvas užsiėmimas, kai
čempionato centre išduotas smulkesnis žemėlapis yra gan schematinis, su ne
visais Trondheimo priemesčių pažymėtais keliais bei praleistomis smulkesnėmis
gatvėmis..Ypatingai stebino tai, kad tomis gatvėmis labai daug kas treniravosi,
sportavo ne tik rimtai, bet ir kai kas savo malonumui. Sportuojančių ypatingai
daug buvo, nes tai buvo jau vakaras. Už Malvik priemesčio įspūdinga įsispraudusi
įlanka, kurią aplenkus, prasidėjo ilgas, status ir varginantis pakilimas, po
kurio buvo smagus, didelio greičio nusileidimas. Sutemus, permiegota nuošalioje
autobusų stotelės stoginėje. prie pat Stjordalshasen -ovėl puikus
nusileidimas ir didelės Sjordalselva upės įveikimas. Už jos ir prasideda
plentas į Švediją, kuriuo transporto intensyvumas labai didelis. Ir nežiūrint to, kad
automobilių čia nemažai, bet teko daug sutikti šiuo plentu besitreniruojančių
dviratininkų. mat jiemslabai smagu naudotis labai didelio aukščio skirtumo
maršrutu -tai pati geriausia dviratininkams treniruotė. Pakilimas nuo Atlanto
vandenyno pakrantės iki Norvegijos sienos buvo gana status ir labai ilgas. Po to
Švedijoje prasideda ilgas ir labai lėkštas nusileidimas, kuris
nusileidžia tik kokiu ketvirtadalio to didžiojo pakilimo kilto nuo topaminėto fiordo. Visą
šitą dalį aprašysiu smulkiaui, kai pateiksiu aukščių skirtumų ir jų kitimų Polaro
atliktą diagramą
Nuo Yttean miestelio, apsimokėjo
pasukti mažo intensyvumo plentuku į Ostersundą pravažiuojantį pro įspūdingą
sąsmauką, kuriame aukščiausias tiltas ir šalia didelis miesto aerodromas.
Nuo Ostersundo maršrutą keičiu kardinaliai į šiaurės kryptimi panaudojant
žymiai mažesnio intensyvumo 45-ą kelią. Tai
išvengiamas bereikalingas nukrypimas į pietus, važiuojant į rytus link
Sundasvallo, ir taip labiau susipažįstama su tikraja Švedija, nepapūdruota, nes
šioje nuošalėje galima pamatyti tikrą švedų kultūrą, kuri čia žymiai
savotiškesnė, bet vis tik kultūra nėra žema. tiesa, turizmo informacija tampa
mažiau kokybiška, turistų aptarnavimas jau silpnesnis. Miestas prie ežerų
Hammerdal-as, lyginant su analogišku Ostersundu- tai mažiukas miesteliukas.,
o Ostersundui giminingas pagal reikšmę (gretimos komunos centro) miestas
Strumsund-as yra irgi jau nedidelis, neradau jame įprastos rotušės. žodžiu,
kuo toliau į šiaurę, tuo civilizacija mažėja. pernakvojau labai sėkmingai tik už
lovtergo miestuko prie pailgo didelio ežero (pavadinimas žemėlapyje kažkodėl
neduotas) kempinge. buvo nedrąsu, kad nepareikalalautų mokesčio. Bet ryte ir vydury dienos, kol
susitvarkiau lūžtantį priekinės bagažinės laikiklį, niekas taip čia ir
nepasirodė. Mat aš kaip poilsiautojas esu vienui vienas, tad ir visos kempingo
paslaugos man nemokamos. Stebina tai, kad šviesą kempinge
reguliuoja automatika, .
Ji įsijungia vakare, vydurnakty išsijungia, o paryčiais vėl
trumpam įsijungė, kol visiškai prašvito. Pa Žodžiu - kempinge šeimininkauja
automatas - negavau jokios informacijos Tik už Hoting-o miestuko
kempingas veikė, bet interneto, kaip Pietų Švedijoje nebuvo. Pasiūlė už
keliolikos kilometrų Doroteakomunos centro mieste kempinge pasinaudoti
internetu. Topogrrafinių vietovės emėlapių jau kuris laikas šiame Švedijos
ukampyje jokiose informacijos stenduose jau nerandu - vietoje topo (su reljefu
ir visais ežerų aukščiais virš jūros lygio) tik schematinio lygio planai.
Pabandiau kempingo šeimininkų pasiklausti, kokia, galop[ežero altitudė (vandens
paviršiasus aukštis virš jūros lygio). Deja, šeimininkė negalėjo pasakyti nieko,
o vyras (atrodo irgi kempinge dirbantis) pabandė prisiminti ir man užrašė
334metrus.
Tai žymiai daugiau nei mano Polaras rodantis 402 metrus dėl nukritusio slėgio,
kuris visus parodymus sukelia į didesnes aukštybes. Norint atsekti atmosferos
slėgio pokyčius, reikalingas tikslus topografinis žemėlapis tam, kad daryti Polaro
parodymų korekcijas, ir tuo pačiu įvertinti atmosgferos slėgį bei numatomą orą. Kempingo šeimininko parodymu likau patenkintas, manydamas, kad skirtumas
parodymų nėra toks jau didelis ir oras neturėtų būt blogas, nors minti buvo
sunku-pūtė priešinis šiaurės vėjas.
Deja, jau sutemus numinęs iki kitos komunos net centro, kempingas buvo pačiame
miesto pakraštyje su pavadinimu "Lapland". Ir, teisingai, jau keli kilometrai,
kai prasidėjo Laplando kraštas su labai mįslingu pavadinimu, daug ką
reiškiančiu, kad jau prasidėjo, ar jau prieigose prie Šiaurinės Švedijos dalies.
Ir tai jau labai jaučiasi ne tik žymiai šaltesniu, niūresniu oru, bet ir tai, kad
aptikau žirnių lauką visiškai kitokios brandos situacijoje. Pavyzdžiui Pietų
Švedijoje prie Halmastado miesto didžiulis žirnių laukas buvo su gerai
prinokusiais žirniais. O, štai čia, dabar ankštys visiškai plonos su dar tik
besimezgančiais žirniukais vos ne aguonos dydžio. Ir tai vasaros pabaigoje!
Taigi Laplando kraštas mįslingas, nes, iš Norvegijos ties Trondheimu buvo
įvažiuota į Jåmtland-ą,
kažkodėl mano žemėlapyje toje vietoje matau tą kraštą pavadintą Våsterbotten,
o kiek į vakarus nuo Dorotea matosi
kito krašto sankysta - tai Våsternorrland-u,
su sudurtinio žodžio šaknyje "norr" (lyg kaip "nord") atrodo,
reiškiančiu Šiaurę. (Tai reikia dar patikslinti, nes tai nėra pats šiauriausias
kraštas. Šiauresnis kraštas yra jau paminėtas
Våsterbotten-as ). .
Taigi jau Laplandas, kuriame kaip tik demonstruojama
kempinge šiaurės gyventojų-elnių augintojų palapinė. Tai ROMANTIŠKA, nors jau
visiškai nešilta-tikras rudeniškas oras. Deja, ir čia interneto nerasta. Gerai,
kad atradau ant sienos topografinį žemėlapį su visais ežerų aukščiais. Pasirodė,
kad buvusio kempingo šeimininkas nors ir bandė prisiminti, bet labai netiksliai.
Ežero aukštis iš tirųjų buvo žymiai žemesniame lygyje, t.y.
kintančio
260-264 m. lygio. Tai kadangi Polaras parodė dar didesnį skirtumą tarp
realybės, užkeldamas parodymus į labai didelį aukštį, vadinasi, atmosferos slėgis labai žemas ir vėjai bei ciklono sūkūriai
turi atnešti dar prastesnį orą. Juk visad orų masės veržiasi į ten, kur slėgis
mažesnis. Bet nakvynei palapinę kempinge statytis atsisakiau, nes už mano menkutę
palapinėlę pagal tarifus paprašė 135
kronas, o tai reiškia, kad apie 60
litų tik už menkutėspalapinei
vietą, brangiau nei prašmatniausiame viešbutyje visas kambarys Kadangi
pagal žemėlapį miesto, aplink jį visur tik žalia, nutaeriau pagrįžti atgal kiek
už miesto ribų ir beveik visiškoje tamsoje (sugedus prožektoriui) paknūpstomis
pasistačiau palapinę, kur sąmanose kaičiojau kojas į kažkokias prarajas tarp
amenų apsamanojusių ir griūvinėdamas vis galvojau, kad mūsų orientacininkams,
tikrai, sunku startuoti Švedijos neįprasto grunto sąlygomis.
Na, o ryte, neapsirikau, jau lašnojo smulkus-ilgalaikis lietus.. Vadinasi,
Polar šiuolaikiškas pulsometras su altitudės nustatymo
funkcija tinkamas ne tik sportui, bet ir turizmui nepamainomas dalykas. Tik, gaila, kad
buvo nuovargis didelis dėl daug neprimiegotų naktų ar šaltų naktų, ir, dabar
susirengęs visas savo atsargas, išmiegojau kaip ponas iki vidurdienio. Taip, kad
ir miestelio bibliotekos internetu neteko pasinaudoti, nes šiandien-trečiadienį
ji dirbo tik iki 14 val. ir jos darbui, kai atvykau,
liko vos keliolika min. Taip pat
ir patarimais net iš Lietuvos naudotis prie parduotuvių išmetamo virš
terminų maisto nepavyksta, nes, tie konteineriai arba užrakinti, arba jie yra
viduje. Matyt jau atsirado problema, kad jais daug kas pradėjo naudotis ir kad
neprarasti pirkėjų, aišku, parduotuvė sąmoningai sau nuostolio nedarys, ypač,
kai miesčiukuose tenka pamatyti ir tikrų bomžų, nors jų mažiau nei Lietuvoje,
bet prasigėrusių, degradavusių pamatyti galima. O jais naudotis pradėjo masiškai
čia atvykę gyventi tailandiečiai. Jie labai daug uždirbdavo miškuose rinkdami
uogas. Jų būdavę tiek daug, kad mėlynes per valandą galima būdavę
kibirąpririnkti, o mokėdavo po
kelioliką kronų už kilogramą. Bet dabar jiems nelaimė - šiemet miškuose uogų
(mėlynių), galima sakyti, visai nėra, nes pavasarį žydėjimo metu pakando šalnos.
Taip, kad nelikus darbui, į Tailandą iš Švedijos negrįši, taip kaip lietuviams į
Lietuvą. Gerai, kad iš Tailando atvyko nedaug - tik žvalgai. Labai apgauti tapo
lietuviai, kuriems čia į darbus organizavo kažkoks klaipedietis.
KODĖL Lietuvoje UŽDARGBIAI
ŽYMIAI MAŽESNI ?
arba KITO
JŪROS KRANTO
svajonė, pagaliau, išsipildė
Todėl darbuose sekasi tiems lietuviams , kurie dirba normaliose firmuose. Pavyzdžiui medžių sodinime Kvalllitestekog Norr AB ir bendroje lietuviškoje UAB "Europos miškas" miestelyje Dorotea dirba kartu jau daug metų. ir priklauso žymiai SCA kompanijai valdančiai didelę dalį Švedijos miškų. Ten darbuorojai įvaldė gerą medžių sodinimo metodą, nors, šeip darbas yra labai sunkus švediško akmenuoto grunto sąlygomis. Pavyzdžiui Prienų miškininkai pasigyrė, kad per metus jie pasodino apie40 tūkstančių sodinukų, kai tiek Švedijoje brigada pasodina per dvi dienas, o tokių brigadų Švedijoje keliasdešimt. O kiekvienas žmogus per metus pasodina iki pusę milijonų sodinukų. Štai ir visas atsakymas slypi dėl pragyvenimo geresnio lygio jau vien tik Švedijoje pagaminamos žymiai didesnės produkcjos kiekyje. Šiam pailiustravimui ir teko nemažai man padirbėti šiuo metu stebint vietos buitį, mąstymą, mentalitetą, švedų gyvenimo racionalumą, kuris atsispindi kiekviename žingsnyje, net dizaine ir sveikoje gyvensenoje slypi didelio švediško racionalumo paslaptys. Kad ir toks pastebėjimas, kad Švedijos keliuose degalinių daug, bet juose aptarnaujančiųjų tiek daug, kaip Lietuvoje, dar nemačiau. Degalinės visos, beveik, automatinės.
Kaip tik prie Doroteos miestelio pas
mūsų tautiečius ir teko man apsistoti vienai nakčiai, kur neblogai padirbėjau
prie kompiuterio. Tai visai kitas darbas prie stalo, nei voliojantis palapinėje.
Mūsų lietuvaičiai dirbantys mano minėtoje bendroje Lietuvos-Švedijos firmoje
dirba jau daug metų, jie yra išsinuomavę namą. Aišku, kaip supratau, kai
kurie žada greitai grįžti namo, nes rugsėjo mėnesio vyduryje prasideda žiema ir
medžių į įšalusią žemę nepasodinsi. Be to lietuviai naudojasi ne švedišku kelis
kart brangesniu maistu, o iš Lietuvos atsivežtu. Tik man problema, kad ant
dviračio ilgai kelionei nesusikrausi to maisto. Ką Lenkijje prisipirkau - jau
baigiasi atsargos. Pavaišino mane nedidele rieke, nes užšaldytą šaldyklyje ne
taip greitai atšildysi. Kaip tik pasiilgusią lietuviškaja duonyte mane pavaišino
Algis iš Kazlų Rūdos, kuris gimtajame mieste buvo dar tada, kai Kazlų Rūda
išlydėjo dviratininkus į Istorinį dviračių žygį. Dabar man jį tęsiant,
nenumatytai suplyšo batai, padai pasidarė taip kiauri, kad atsistojus ant
drėgnos žemės jau kojinės mano tampa šlapios -su šlapiom kojinėmesu jau daug
dienų. todėl labai dėkingas Zigmui iš Prienų padovanojusiam man savo batus su
kuriais jau visai kitas-tikras gyvenimas prasidėjo. Taigi pas tautiečius, kurie
pavaišino pusryčiais, prieš išvyką į darbą ir man į žygį, už lango termometras rodo tik tris-keturis
Celsijaus.
Todėl dabar KELIONĖS TAKTIKOJE KRYŽKELĖ, nes esant kelis kilometrus už
Dorotea miesčiuko labai svarbioje kryžkelėje, vedančioje į šiaurę (į Sorselę
ir Arvidsjaur 45-as kelias
ir į vakarus 92-as vedantis į pajūrio didelį miestą
Umeå.Ties šia kryžkele jau pats šiauriausias
maršruto taškas maždaug 64,25 laipsnio
šiaurės-pietų platumos. Taigi reikia apsispręsti, ar minti tolyn į šiaurę palei
garsųjį turistų mėgiamą Ingelman geležinkelį, ar sukti į
vakarus, vėl kažkiek prarandant nukeliautą padėtį šiaurėn link Baltijos jūros,
palei kurią nesinori trintis labai intensyviais transporto keliais, ar vis tik
dėl labai pablogėjusio oro sukti arčiau civilizacijos prie gimtosios
jūros, apie kurią sugalvota apvažiuoti, ar net susitrumpinti kelią, kertant
Bostnijos įlanką. Mąstyti trukdo informacijos trūkumas, kaip minėjau, prieigos
prie interneto kaimuose niekur nerandu.
Kelioliką kilometrų pavežėjęs mane minėtas latvių
vairuotojas pasiūlęs nauduotis man 45tu
plentu dėl jo mažesnio
intensyvumo, nukreipė mane į gana nuošalų Švedijos kampelį. Nors jis užtikrino,
kad bet koks vairuotojas pavežės, daug vairuotojų ir iš Lietuvos naudojasi
tuo plentu, bet sustabdyti greitai važiuojančias pakrautas mašinas siaurame
vingiuotame kelyje neįmanoma. Pasikalbinti vairuotojus gali degalinėse, kuriuose,
kaip tik sunkvežemiai neužsuka, tos degalinės yra kitoje pusėje ir užsukti
didelioms mašinoms neįmanoma. Taigi, medžiodamas pakeleivinės mašinos sugaišau
veltui tiek, kiek būčiau jau ir pedalus sukdamas nuvažiavęs. Todėl jau palikau
tą rekomenduotą plentą ir link Baltijos į rytus - į didesnę civilizaciją.
Ir kaip tik
neapsirikau. Už 34 kilometru
Åsele miestelyje
-komunos centre "turistbiuro" (taip vadinasi turizmo aptarnavimo-informavimo
centrai) labai daug gavau vertingos informacijos, o kaimo bibliotekėlė tai iš
vis nepakartojama - tai puikiausias mokymo-švietimo centras su keliais
kabinetais pilnais kompiuteriais, konferencijį kabinetas su didžiausiu
kompiuteriniu ekranu pranešėjų demonstracijoms. Tik štai viena bėda - savo
kompiuteriu naudotis negaliu. Vadinasi, savo tinklalapio tvarkyti negaliu, nes
reikalingos mano kompiuteryje esančios programos. Gerai, kad pasigavau kažkokį
signalą Vi Fi, bet jis toks silpnas-nutrūkinėjantis, kad su Total Komanderiu
dirbti visiškai neįmanoma. Vėl laikas sugaištas veltui. Žodžiu -išvada tokia -
ŠITAME UŽKAMPYJE NEŠIOJIMIEMS KOMPIUTERIAMS DIRBTI SĄLYGOS DAR NESUDARYTOS.
Aišku,
kultūra labai aukšta. Jau vien šalia tilto protakoje ant seno tilto poliaus
sukrautų netvarkingai plukdomų rąstų krūvos paminklas simbolizuoja, kad
Švedijoje su netvarka jau pabaigta. Tų suverstų medžių meninis "kūrinys", man,
buvusiam keliautojui Šiaurės Karelijos upėmis daug ką pasako, kai upės būdavo
užkišamos netvarkingai plaukdoma mediena. Dar maloniau nuteikė paprasčiausias
bariukas, kurį nutariau įdėmiau pastudijuoti jo nepakartojamą intyerjierą,
kuris labai daug ką pasakė apie Švedijos paslaptis. Kiekviena detalikė,
kiekvienas vaizdelis ne šeip dėl grožio, bet viskas turi savo mintį, kultūros
praeities vystymosi atspindį eilinę tos vietovės buitį, mąstymo ypatybes, kurias užfiksavau nuotraukuose
ir kai turėsiu laiko, tai pateiksiu. Ypač suimponavo baro savininkės
nuoširdumas, noras suprasti, padėti., labai malonus aptarnavimo būdas,
stengiantis su kiekvienu klientu pabendrauti. Tame bariuke praleidau ne mažai
laiko, nes jame gavau atsakymus į Švedijos ypatumus. Kad ir miškovežio
kraunančio sau rastus į priekabą maketukas atspindi tos vietovės charakterį -
miške dirbantiems labai malonu užsukti į tokį barą, kai jame mato jiems artimą
aplinką ar kliento mąstymo, hobi ypatumus. Tas miškovežio maketukas mane
sudomino, nes dirbu Kazlų Rūdoje , kurioje miško naudojimo pramonę teko matyti
nuo mažens. O ant sienos įvairiausių firmų darbinės kepuraitės, senos medinės
slidės irgi prie etnografijos elemento jau priskirtos. Taip pat žurnalai,
pažintinė visa literatūra, ypač, informatyvus ISTORIJOS žurnalas su Adolfo
Hitlerio portretu - tokias ir panašias svarbias temas Švedijoje stengiamąsi
gerokai išnagrinėti, kad dar labiau sustiprinti brandų demokratinį mąstymą.
Apsistojau bare dar ir todėl, kad priešais yra automatinė degalinė
(važiuojantiems man į priešingą pusę), bet, užtat šis bariukas pusėje toje, į
kur man kryptis. todėl, man stipriai jau vėluojant, labai aktualu susirasti
pakeleivinę mašiną, kuri galėtų mane pavežėti. bet, keliai labai nepatogūs, nėra
šalikėlių, aikštelės sustojimams nors ir labai dažnai išmėtytos, bet,
vairuotojui lekiančiam dideliu greičiu ir pamačius mane balsuojantį, praktiškai
jis jau neturi laiko, kad sustabdyti. o be to reikia dar tą vairuotoją ir
pakalbinti -su juo pabendrauti, kad jis norėtų sustuoti, paimti nepatogų
bendrakeleivį dar ir su labai sunkiu dviračiu. Juolab, kai labai dažnai tolimų
reisų sunkvežimiai tuščią ridą retai kada daro - kai jau pasikrauna, tai pilnai
ir net dažnai važiuoja su antspauduotais krovinių skyriais, į kuriuos jau ir
norintis vairuotojas pakeleivio bagažo neįdės.Taigi labai daug laiko praleidau
prieš tai minėtame Dorotea miestelio degalinėje, į kurią, kaip pastebėjau,
įvažiuoja tik vietiniai, o pravažiuojantiems į priešingą pusę netneįmanoma
autotraukinio ilgio furgonui apsisukti. Tad daugiau nei pusę dienos praleidęs
veltui ir nieko nepešęs ir nesėkmingai bandęs pakelyje, įsitikinau, kad
pravažiuojantys tolimų reisų transportas trumpinantis kelią iš Suomijos į
Norvegiją, yra labai retas ir reik surasti, kur jie stoja., kad asmeniškai
pabendrauti su vairuotojais. Todėl ir nutariau tokius surasti maloniame
Åsele bare.
Kadangi jame jau baigėsi darbas, pasilikau nakčiai kaip "benamis šunelis" šalia
baro, kuriame buvo man "suteiktas" visiškas servisas. Lauke esantys staliukai su
dalinai aptverta simboliškai teritorija ir jame virš stalų išskleidžiami
lietsargiai puikiai mane apsaugojo nuo darganos. Visam patogumui lauke
buvo ir rozetės, kur galėjau pasijungti kompiuterį ir, aišku, fotoaparato
baterijį pakroviklį, kurį miške niekur neįkišiu nakčiai krautis. todėl krautis
aš galiu tik tada, kada reikia važiuoti su dviračiu, bet nevažiuoju ir važiuoju
tada, kada jau reikia miegoti (tai perkeltine prasme-bet visai reali problema).
Dar nuostabiau, aptikau interneto mikro padalėlę, įsijungiau, bet dėl labai
silpno ryšio aš iš savo kompiuterio į serverį perduoti nieko negalėjau, su vargu
ir šeip naudojausi super lėtu internetu. Bet ... Taigi vėl miego trūkumas. Ryte
atėjusi šeimininkė pasirųpino ir rusiškai kalbančia moteriške, kuri net
atvažiavo su manim pabendrauti, perdavė ji man labai svarbią informaciją, kada
keltai į Suomiją. Jos informacija padėjo, nes, pagal ją, šeštadieniais
kelto reiso nėra. Balsavau iki tol, kol apsimokėjo, kad suspėti į keltą. Tik
Bjurholme, prieš tai pervažiavęs labai įspūdingą upę, virš kurios vos galva
nesusisuko nuo fantastinio tilto aukščio virš upės, pamačiau specialią nuošalią
aikštelę, kur krovininiai sunkvežimiai privažiuoja piie vienos cisternos, ir ten
su kortele pasipildo. ten vienas vairuotojas man pasisakė, kiad kaip tik skuba į
keltą, galėtų mane paimti, bet dviračio paimti negali. Tad teko toliau sukti
pedalus, kol pertraukai nenuęjau į mišką ir pamatęs fantastinį didelį grybų
kiekį, nutariau čia papietauti -pirmą kartą kelionėje užsikūriau per lietų
laužą, prieš piet susižėriau į burną dideles saujas persirpusių bruknių, po to
ne rinkdamas grybus, o tik jas iš kart nuo žemės pjaustydamas į katiliuką,
nusprendžiau, kad jie turi būti valgomi. Taip, kad likvidavau organizme didelį
baltymų stygių ir sotus, pilnai patenkintas savo gyvenimu bei pajutęs didelį
jėgų antplūdį, kur man jas suteikė l grybai bei bruknės;.ikvidavę mano organizme
trūkstamų medžiagų deficitą. Taigi vėl permiegojęs gana nepatogiai autobusų
stotelėje, nes joje pagal tų vietų konstrukcijas stotelės su labai
trumpais suoliukais, ant kurio tilpo tik mano nugara, o koja teko užkelti ant
dviračio bagažo. Susirengęs visas drabužių atsargas (temperatūra dar kol kas
pliusinė) ir įlindęs gana labai prastą (šaltą) miegmaišį, vos ne paryčiais iš
šokių grįžtančiam jaunimui pasirodžiau šokiruojančiam - viena mergina net
pajudino mano kojas, norėdama įsitikinti, kas tai per daiktas ant dviračio
užkeltas. Naktis buvo šalta, nes nepatogus miegojimas ir dar stotelės tik stogas
bei peršviečiamo stiklo siena iš vienos pusės vėjui laisvės apie mano galvą buvo
per akis, nuo kurio pasislėpiau striukės kapišonu bei užsidengęs galvą
miegmaičiu, į kurį prikvėpavau drėgmės ir jo vidus pasidarė drėgnas ir su ta
drėgme nei kiek ne šiltesnis nuo mano prikvepuoto anglies dvideginio. Todėl
atsikėlęs turėjau gerai mankštintis, kad galėčiau tęsti žygį. O užlipau ant
dviračio su visais drabužiais, nes reikėjo atšilti minant į paskutinius kalnus,
nuo kurių nusileidimai buvo vis didesni ir didesni ir mano Polaras jau parodė
bendrą žemės paviršiaus staigų sužemėjimą link jųros lygio.
O, šiaip, grįžtant prie
stotelių - toliau prie Umeo miesto stotelę pamačiau žymiai moderniškesnę su
žymiai ilgesniu suoliuku ir net pilnai uždara konstrukcija iš stiklo tik
su įėjimu į vidų. Bet miesto teritorijoje tokioje stotelėje nakvoti, kai net ne
prašvitus gali būti keleivių skubančių į darbą, tokia stotele, labiau
civilizuotoje vietoje, gal, ir mažiau korektiška naudotis. Be to kiekvienoje
stotelėje tiek Norvegijoje, tiek ir dabar Švedijoje matau po dviratį paliktą.
Matomai, kas išvažiuoja autobusu, iki stotelės atvažiuoja dviračiu ir jį
palieka, kad vėl galėtų grįžti. Kai kurie dviračiai, lyg, išmesti atrodo
visai dar neblogi, kiti prastesni, bet prirakinti (mačiau net motocikliuku vieną
jaunuolį taip atvažiavusį ir jį palikusį.) Motocikliukus jaunimas naudoja
daugiau transportui, o ne tuščiam važinėjimuisi, kaip
Lietuvoje. Ypač
motoroleriais naudojasi Skandinavijoje
Taigi, jau dviratis atvežė
mane prie seniai išsvajotos Baltijos pakrantės, tik ne vakarinės, kaip
įprasta Lietuvoje, bet Rytinės, apie kurią svajodavau net mažas būdamas
Palangoje, kai kiekvienais metais mane atostogauti nusiveždavo mano senelis -
jis daug pasakodavo ir apie jam nematytą, bet ir jam išsvajotą KITĄ JŪROS
KRANTĄ. Taigi, to
KITO JŪROS KRANTO
svajonė, pagaliau, išsipildė.
.
IV dalis.Net prie pat Norvegijos sienos, ji pasveikino ir nustebino nuostabiu fiordu. Jo vydūryje ant aukščiausio tilto ir buvo Švedijos-Norvegijos siena
Šį puslapį pradedu įsėdęs į modernų traukinį,
važiuojantį iš Haldeno į Oslą. Nutariau pasinaudoti ir norvegiškuoju transportu,
nes jau tik įvažiavus į Norvegiją, mane papjovė iš kart prasidėję statūs
pakilimai ir nusileidimai. Tik nusileidus vėl ilgiausias pakilimas ir
varginantis pakilimas, užsibaigiantis tuo, kad jau net stovint ant pedalų ir
visiškai įsirėžus ant paskutinės ir labai sunkiai valdomos pavaros, kai dviratis
juda vos 2-3 km/val. gričiu, tenka
nušokti nuo dviračio, prieš tai dar stabdžiųs nuspaudus, kad visas krovinys su
dviračiu nepradėtų atgal judėti. Taip nusikankinųs ne tik Haldeną pasiekus, bet
ir pačio miestelio senamiesčio stačiomis gatvėmisman jau atšoko fantazijos savo
krovinį kiloti žemės paviršiaus atžvilgiu aukštyn-žemyn. Taigi, nutariau
dviratininkų finišo neieškuoti, nes jis buvo ne prie ežero-fiordo, o kažkur
aukštai - ten man parodė vienas iš finišavusiųjų, kuriuos aš sutikinėjau jau
kokį 10 km iki Haldeno.
Būtent, su tuo miesto gerležinkelio stoties budėtoja pokalbis paliko gilų
įspūdį, kai atidardėjau dviračiu į peroną jau nuvažiuojant mano reikiamam
traukiniui į Oslą. nes aš angliškai, o ji vokiškai nemokėjome, bet pasikalbėjome
nuoširdžiai.Ji, man nusnaudus, Haldeno g.st. laukiamojoje salikėje - pavaišino
kava. Kai malonaus jaunimėlio paprašiau padėti iš automato nusipirkti
bilietą (aš to sudėtingo automato valdymo nesuprantu, nes angliškai, norvegiškai
bei švediškai man kalbos nesuprantamos), ji miestelio, atrodo, jai gerai
pažįstamiems jaunimiečiams pasakė, kad bilieto pirkti man nereikia. Malonioji
stoties viršininkė-budėtoja, palydėjo man
e su dviračiu, kažkodėl, į traukinio
priekį (paprastai traukinių gale dvirčiams įėjimai su nuleižiamu latafetu ir
todėl dviračio kelt nereikia). Bet manasis dviratis tiek apkrautas, kad
keleiviniame vagone su juo būtų problemos. Gal todėl jaunoji budėtoja mitriai
įšoko į priekinio mašinistų įėjimo patalpėlę tarnybinę (aišku, pati atidariusį
šį įėjimą) ir pasiūlė man tą sunkenybę įkelt be jokių laiptelių. Be
to,nieko nelaukusi, ji pati pagriebė iš viršaus už vairo priedo (triatloninio
aerobaro) ir pradėjo kelti mano sunkenybę. Teko ir man papūkštauti, kol tas
sunkiausias mano tankas įsiropštė į vagoną. Gerai, kad ties pedalais yra
dantratis, kuris besisukdamas nuo laiptų pagrindo, kaip tikro sverto pagrindas
palengvino labiausiai apkrautos mano keliamos užpakalinbės dviračio dalies
įkėlimą. Į šią mašinistų patalpėlę įvedus savo "arklį", dar su spyna jį
prirakinau, kad nesavivaliautų svetimoje vietoje.
Deja, ilgai iki
Norvegijos sostinės važiuoti nereikėjo, nes traukinyje taip ir nebaigiau šio
teksto. Pro traukinio langą spoksoti nesinorėjo, nes jau tamsu. gal kiek ir
užsnūdau prie savo naujo kompiuteriuko, kai išgirdau garsiakalbyje malonų ir jau
girdėtą moterišką balso toną, šnekantį, kad traukinys jau artėja prie sostinės.
Kai operatyviai susitvarkiau, ir apsijuosęs viską kas svarbiausia ties
juosmenimis, traukiniui sustojus tuoj prišokau prie tų pirmųjų dūrų, juos
merginos pavyzdžiu irgi pats atsidariau prisilietęs prie bešviečiančio mygtuko,
ir kai jau savąjį žirgą atrakinau bei pasukau prie dūrų, apačioje laukė ta pati
Norvegijos geležinkelio linijų pareigūnė, be kurios pagalbos neaišku kaip būčiau
išropštęs savo sunkenybę iš pusės metro aukščio įėjimo be jokių pakopų.
Pasirodo, toji mergina dar ir traukinį vedė, Maloniai
pasikkalbėjęs dar ir leido ji nufotografuojama prieš pat traukiniui atgal
išvykstnt į Haldeną.
Na, kaip pridera, tuoj
pat prisistačiau prie tualeto, kuris mano džiaugsmui, buvo nemokamas. Bet,
netrukus tualete prisistatė policininkai ir perspėjo, kadprižiūrėčiau savo
dviratį - jo nepalikinėčiau. Padekojęs nustebau - negi ir dviratį į tualetą
vežtis. Juk iš pasakojimų girdėjau, kad Skandinavijoje atpratinta vogti net nuo
viduramžių. Už vagystes viešai būdavo kapojami pirštai ir net rankos, kur po
tokios egzekucijos likdavo visam gyvenimui paženklinimas, kad ...
Kadangi Trondheime
jau prasidėjo pasaulio čempionatas, o aš tik Osle, tai nutariau pavažiuoti
traukiniu ir iki Trondheimo. Mat ši marčruto dalis nukrystant nuo Baltijos link
Atlanto pakrantės neįeina dalinai neįeina į maršrutą "Aplink Baltiją", nors
vėliau supratau, kad kaip tik šis nutolimas kaip tik davė visus atsakymus, kas
siejasi su Baltiją. taigi, kaip sakant, "vienu šūviu du zuikius ..."
Juolab, kad pasaulio čempionatas man kaip tos sporto šakos treneriu- tai įvykis
neeilinis, ir dar tai antras pasaulio čempionatas, kai dviračiu (užpernai
važiavau į Čekiją (į Olomoucą), o prieš tai tais pačiais metais į Europos
čempionatą Ventspilin. taip, kad gavosi neblogasdublis vienas kitą papildantis.
Todėl, kad neveluoti į čempionatą, pasinaudojau ir STIHL firmos parama.
Kitaip, būtų problemos, nes kainos nerealios.
Deja, laukiant traukinio, žiūriu į
sav9o dviratį ir nematau mėlyno čemodnėlio nuo kompiuterio. seno, kurį
pardaviau. Todėl buvo jame labai patogu dėti visus pakroviklius ir
nuskaitytuvus. taip ir negalėjau prisiminbti, kada jis dingo, arr tuo metu, kai
policininkai perspėjo,ar dar traukinyje. Kadangi dėmesingumą dėl nemigų buvu
labai praradęs, tai dėl to ir nesikreipiau į policiją, nes neturėjau konkretaus
fakto, kada ir kur ndingo konkrečiai. Aiškuų, iš tos pačios paramos teko
kompensuoti visus elektroninius priedus, nes be jų naujas kompiuteris kelionėje
būtų bvisai nereikalingas, o klionėr beprasmė, nefrašant iš jos reportažų.
Nuvykus
į Trondheimą, bandžiau aiškintis, kur čempionato centras.
Interneto jau vėlai vakare surasti nebuvo įmenoma. Miesto gyventojų klausinėti
buvo beprasmiška, nes jie net nežinojo, kad vyksta čempionatas, nors jau įvyko
miesto gatvėmis sprinto varžybos. Reklamų, kaip keista, irgi nesutikau. Tik
paskambinus į centrą, ir pas taksistus išsiaiškinęs kur nurodytas viešbutis
-centrą tame viešbutyje pavykoatrasti. ten gavau visą reikiamą informaciją.apie
varžybas, kaip jas pasiekti. Be to norvegus-organizatorius nudžiuginau, kad
kaimo (Antanavo) varžybų reklamai panaudojau jų geriausios orientacininkės,
užpernai du kart Europos čempionės M.Hausken finišuojančios nuotrauką.
Keista, bet mieste pasaulio čempionato reklamą pastebėjau visur kabančią jau po
čempionato. Matyt, tik tada užklydau ten, kur labiausiai reklamuojamas
čempionatas. Kadangi centrą palikau vos ne vydurnakty, nakvoti nutariau
Geležinkelio stotyje. Bet, deja, prasidedant kitai parai uždaroma, kaip ir Oslo
geležinkelio stotis, kad ja nesinaudotų benamiai, Taigi susiradau suoliuką, kurį
užstojo gėlynai, ir užsistatęs dviratį, sėkmingai išmiegojau. Pažadino jaunas
vyras, pradėjęs klausinėti, kur ir kaip keliauju. Sužinojęs, kad Trondheime žadu
būti ilgiau, pasiūlė pas save priimti ir padėti atgaivinti kompiuterį. Mat, kai
pavogė pakrautuvus visus, kompiuteris buvo miręs. Kad surasti tinkamą
kroviklį-lygintuvą, numinėm dviračiais pas jo vieną draugą dirbantį vienos senos
romantiškos gamyklos mokymo klasėje. Pasirodo, jis tik naudojosi tomis
patalpomis -kūrė technikinę muziką. Tą` patį darė ir mano naujas pažįstamas -
studentas Seth David, gimęs, augęs Bostone ir iš ten atvykęs mokytis į
Norvegiją. Jis, kaip tik ir yra, kaip jis sakėsi, technikinės muzikos
specializantas, dalyvauja kūrybinėje grupėje ir aktyviai pats kuria muziką. Pas
jį namuose buvo malonu klausytis labai puikios muzikos.
Apie Pasaulio
čempionato dienas ir jame praleistą daugiau kaip savaitę - tai kitos temos
dalis, todėl čia neaprašinėsiu.
Apie šį žygį galite labiau susipažinti iš mano įliustruoto ir aprašyto puslapio kuris yra mano redaguojamame tinklalapyje ir jo adresas www.kazlusporto.puslapiai.lt
LAIŠKAS :
.Tamperes Donelaicio dr.skyr. vadovei ....
Tema: Dviračių kelionėje Aplink Baltijos jūrą, šį sekmadienį bus įžengta ir į Suomijos žemę.
Apie šį žygį galite labiau susipažinti iš mano įliustruoto ir aprašyto puslapio, kuris yra mano redaguojamame tinklalapyje (jo adresas www.kazlusporto.puslapiai.lt ). Jame yra patalpinau Lietuvos-Suomijos draugijos Kauno skyriaus pirmąjį puslapį ir iš Suomijos-Sovietų Sąjungos Žiemos karo bei josios Nepriklausomybės paminėjimo, patalpinau ir, tuo pačiu, iš dailininkės Riikka Hautamäki personalinės parodos uždarymo Kauno viešojoje bibliotekoje. Todėl labai paprašyčiau skubiai parašyti šios dailininkės gyvenamosios vietos bei e-mail-p adresus, nes josios kontaktus palikau netyčia namuose. labai norėčiau giliau susipažinti su Suomijos menu (domėjausi jaunystėje foto menu). Taip pat mane, kaip Kūno kultūros ir sporto specialistą (esu Kazlų Rūdos savivaldybės Sporto centro treneris- sporto mokytojas) domina ir profesinė sritis. Todėl abiejų draugijų skyrius norėčiau susieti su Suomijos sveikos gyvensenos, kūno kultūros bei sporto organizacijų veikla, ypač su Suomijos Tautos sveikatinimo patirtimi, pagarsėjusia visame pasaulyje. Norėčiau visa tai perduoti Lietuvos atitinkamoms struktūroms. Būtų malonu, kad konkrečiai, mūsų bendros draugijos galėtų irgi prisidėti prie informacijos ir geros patirties skleidimo. manau, kad tai Lietuvai labai reikia. Žygio metu Norvegijoje - Trondheime stebėjau orientavimosi pasaulio čempionato eigą, kurį minėtame tinklalapyje teikiau reportažus. Labai džiugi naujiena Suomijai, kad, kaip visad, vėl nepakartojamomis tapo Suomijos moterų orientacininkių komanda, eilinį kartą tampančios pasaulio čempionėmis (jų nuotrauka mano minėtame kelionės puslapyje) - tuo įrodydamos Suomijos moterų sporto metodikos puikią mokyklą, su kuo galima sveikinti Suomijos sporto vadus. Malonu, kad visas pasaulis mokosi iš Pavo Nurmio ir kitų Suomijos didvyrių pavyzdžio.
Šiuo metu Švedijoje - Laplande jau pasiekiau Baltijos jūros pakrantę ir esu Umeå mieste - rytoj (t.y. sekmadienį, tikriausiai kelsiuos keltu į Suomiją). Todėl būtų labai malonu susipažinti su draugija, nors trumpam susitikti, pasidalinti informacijomis apie veiklą, būsiu dėkingas už supažindinimą su Suomija.
Vytenis - pravažiuojant Umeå miesto Magdonaldas (tik šiose, bet ne visuose valgyklose randu laisvai prieinamą internetinį Vi Fi ryšį.)
Dėmesio - yra naujos didelio formato šios grupinės nuotraukos, kurias galite parsisiųsti:
į Istorinį žygį "Kazlų Rūda - Griunvaldas"
Prie prezidento Kazio Griniaus paminklo
Su brigados generolu Griunvaldo lauke
Pranešmas-PRAŠYMAS dėl ŽYGIO-EKSPEDICIJOS istorinėms datotoms
įprąsminti - ir per jų prizmę žvelgti į gretimų mums tautų vystymosi ypatumus,
bendrumus bei skirtumus, Atsakyti |Vytenis Aleksandraitis skirta Lietuvos,
Lietuvos, Lietuvos, LOSF, LKKA, Lietuvos
rodyti išsamią informaciją 21:09
Naujai įkeltos nuotraukos iš OS pasaulio čempionato:
http://kazlusporto.puslapiai.lt/dviratis/aplink-baltija/a-varceloti-finale-dd.jpg