O čia teikiu du straipsnius, dėl kurių Facebook-e uždėta jiems cenzūra -
negalima jų platinti ir net prie ju neįmanoma prieiti:
25-toji nuotrauka SU DVIRAČIU EKSPEDICIJA į Lietuvos PRISTATYMO PASAULIUI
400-metį
Š i e 2 0 1 4
. m e t a i
. p
a s k e l b t i .
O r š o s .
m ū š i o .
m e t a i s
.
|
Todėl aplankiau Oršos mūšio lauką, nes jis, kai mokiausi, TSRS
istorijos buvo nuslėptas, nes apie jį ir Ostrogiškį Jonavos rajono
Sąjūdžio taryboje sušnekėjo mūsų kolega Algis Grėbliūnas. Net ir dabar;
sukant pedalus per Baltarusiją, apie žymiausią Europoje mūšį žinojo tik
Gudijos patriotai, o kolhozniškai nusiteikusieji akis buvo išsproginę.
Išsprogina akis ir kai kurie prorusiškai nusiteikę lietuviai ne mažiau,
kurie dabar į apyvartą paleido pasityčiojantį posakį rusai puola, lyg
jiems nebūtų įaugę į kraują nuo XV-to iki XX-to amžiaus pulti Lietuvos
ir savo protėvių Kijevo Rusios. Nors garsusis Oršios mūšis vyko
rugsėjo 8 d. ir po pergalingo mūšio rugsėjo 27 d. pats Karalius buvo į
Vilnių atvykęs su žymesniais maskvėnų belaisviais, bet, manau, kad dar
gruodžio 3 d. reikėtų atžymėti, kai Vilnius pasitiko mūšio vadą
K.Ostrogiškį. |
Apie tai iš Marcino Bielskio kronikos taip rašoma: [Gruodžio 3 d.]
Kunigaikštis Ostrogiškis, karaliaus kariuomenės etmonas, su iškilmingu kariniu
paradu
atvyko į Vilnių pas karalių. Vėliavas ir kitus iš priešų atimtus karo žymenis
išdėjo Katedros
bažnyčioje, o belaisvius, kurių buvo didelis skaičius, paskirstė po privačius
didikų ir miestų
kalėjimus tam, kad būtų galima juos išpirkti iš nelaisvės arba, sudarius
garbingą tvirtą taiką,
paleisti į laisvę."
Andrzej Krzycki iš. Kotwicz-o, žinomas kaip"Andreas Cricius, gimimęs liepos
7, 1482 : Krzycko Małe, Święciechowa / Leszno, Wielkopolskie, Poland ir miręs
gegužės 10, 1537 Skierniewice, Łódzkie, Poland, buvo prašęs tokias eiles: apie
Žygimanto Senojo įžengimą į Vilnių po
Oršos mūšio
Kai tu grįžai į Vilnių,
Triumfo eisenoje vedei
Svarbiausius belaisvius,
Kuriuos išskirstei po vežimus,
Leidai visus apžiūrėti
Visai liaudžiai.
Kas tik matė tiek daug kunigaikščių (vadų) ir didikų,
Surištų ir sukaustytų grandinėmis,
Vilkinčių kareiviškais apsiaustais, Kiekvienas verkė iš džiaugsmo,
Ir tave sveikino kaip
Tėvynės išgelbėtoją.
Bažnyčiose skambėjo varpai,
Garbieji kunigai
Giedojo džiaugsmo himnus.
Pasak A.Bumblausko, išliko žinių, kad iš Oršos mūšio grįžtančiam Konstantinui
Ostrogiškiui pagal romėnų paprotį Vilnius surengė triumfo žygį. Tuo metu dar
neseniai pastatyti miesto gynybos rytiniai vartai, pro kuriuos jis atvyko, jo
garbei buvo pavadinti Ostrožkije varota. Bėgant laikui pavadinimas kito į
Aštriuosius vartus, Ostra brama, kol lietuviai išvertę pavadino Aušros
vartais. Šiame žygyje Barunų miestelyje to miestelio kunigo Luciano
Dambrovskio, pas kurį parapijos namuose buvau apsinakvojęs, atrastoje
paskutiniojo garsiųjų Kiškų palikuonio Ukrainos unitų vyskupo Levo Kiškos
knygoje apie Barunų Bazilionų bažnyčios istoriją ir jo stebukilingojojo
paveikslo aprašyme aptikau užuominą, kad Barunų švenčiausiosios Marijos
paveikslas buvo tapęs net populiaresniu-labiau lankomu, nei Aušros vartų.
Istorinis šio mūšio žingsnis yra tas, kad po pergalės prieš maskvėnus žlugo
Maskvos pastangos sudaryti prieš Lenkijos Karalystę ir Lietuvos Didžiąją
Kunigaikštystę nukreiptą sąjungą su Habsburgais.
Gaila, kad šio Oršos mūšio svarba buvo nuslėpta nuo mūsų Tautos ne tik carų,
bet ir sovietinio valdymo laike. Todėl būtina nutraukti melo siūlą, kuris dar ir
dabar pina mūsų sąmonę dabartinio Ukrainos konflikto metu. Kai dabar su dviračiu
ekspedicijoje atsidūriau prie Dnepro, iš kart nusileidau prie jo ir su savo
pulsometru nustačiau jo rodomą aukštį virš jūros lygio, kuris priklauso nuo
esamo slėgio ir pagal jį toliau visad žygyje matuoju ir fiksuoju aukščių
pokyčius.
Ir kai tik Oršos mieste pervažiavau Dnieprą ir pamačiau pasididžiavimą
sovietinei reaktyvinei garsiajai artilerijos technikai Katiušai, kuri lėmė
pergalę prieš hitlerinę Vokietiją, teko prie to monumento ir sustoti bei savo
aprašyme ilgiau apsistoti, nagrinėjant, dėl ko, būtent, šis monumentas
pastatytas kitapus Dnepro. Kadangi nekaip negalima pasitikėti sovietine
istorija, todėl nepatikėjau ir tuo prašmatniu monumentu, kuris skirtas pirmajam
šios reaktyvinės Katiušos panaudojimui, apšaudant Oršos geležinkelio stotį.
Vien jau iš logiško mąstymo, kad buvo Oršos geležinkelio mazge buvo apšaudyti
vokiečių ešelonai, iš kart nepatikėjau, nes į tokį sudėtingą mazgą mūšių metų,
tikrai, traukiniai įriedėti negalėjo. Nelogiška, kad geležinkeliečiai
evakuodamiesi nesprogdintų tiltus ir įvažiavimus į sudėtingą geležinkelio mazgą
ir neįtikinama, kad fronto metu jau būtų į tą mazgą sugužėję vokiečių ešelonai.
Todėl, man panagrinėjus, iš kart paaiškėjo, kad šis legendinis ginklas pirmą
kartą buvo panaudotas melagingai, daužant nekaltų civilių žmonių gyvenamą gyvą
Oršos geležinkelio stoties miestelį, daužant melagingai, kad apgauti
J.V.Staliną, kuris priimtų nutarimą dėl masinio to ginklo gamybos, o dabar tas
paminklas skirtas pačių Oršos gyventojų bei jo svečių apgaudinėjimui. Todėl
istorinė tiesos iškraipymas ir tęsiasi net iki žymiausio mūšio nuslėpimo.
Todėl iš kart už to monumento Katiušai (žiūrėkite ir skaitykite mano
praeitos nuotraukos aprašymą), pasukus pagal rodyklę Дуброуны (šis rodyklėje
nurodytas miestelis prieš 500 metų maskolių buvo užimtas prieš pat mūšį),
dviračiu sukilu į Dniepro šlaitą ir už Oršos miesto ribų, prasidėjus laukams,
prasideda garsiausio mūšio placdarmo vieta. Bet prieš nagrinėjant patį mūšį,
siūlau pažvelgti į viršutinį Gudų istorikų sudarytą žemėlapį. Kai maskvėnai vis
labiau veržėsi į LDK niokodami, siaubdami miestus. Žygimantas Senasis skubiai
ėmėsi rinkti samdinius ir savanorius neišvengiamam lietuvių ir maskvėnų karui.
Viskas prasidėjo nuo Smolensko tvirtovės praradimo. Lietuvos pralaimėjimo
periodas prasidėjo, kai Vasilijus III davė lietuvių kariams po rublį. Apie tai
istorijoje rašoma taip:
Dieną naktį 1514-ųjų liepos pabaigoje į Smolenską pliekė 300 maskvėnų
pabūklų. Švinu kaustyti akmeniniai sviediniai trupino ir daužė ąžuolinės
tvirtovės, buvusios vartais į Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę, sienas. Maskvos
didysis kunigaikštis Vasilijus III, jau trečią sykį per pastaruosius porą metų
šturmuojantis šį miestą, negailėjo parako: "Nuo patrankų ir šaudynių, nuo žmonių
šauksmų ir rėksmų žemė drebėjo, ir vienas kito nematė, ir visas miestas, atrodė,
rūko liepsnose ir dūmuose", - rašo tų įvykių liudininkas.
1514-ųjų rugpjūčio 1-osios rytą viskas buvo baigta: saulė lėtai kilo virš
rūkstančio, nuniokoto Smolensko, į miestą triumfuodami žengė maskvėnų pulkai.
Nedidelė lietuvių įgula, matydama, kad miestiečiai linkę pasiduoti (ir, matyt,
bijodama išdavystės) išsiderėjo garbingą pasidavimą - visi buvo paleisti, o
pergalės euforijos apimtas Vasilijus III kiekvienam dar dovanojo po rublį
(tiems, kurie sutiko pereiti į jo pusę - po du). Tačiau gimtinėje tvirtovę
atidavusios įgulos nelaukė svetingas priėmimas - jos vadui Jurijui Sologubui
buvo nukirsta galva.
Išgąsdinti miestiečiai buvo surašyti, priversti prisiekti ištikimybę maskvėnų
valdovui, jiems, rašė žymus rusų istorikas Nikolajus Karamzinas, buvo prisakyta
"...šlovinti Rusijos Valdovą, negalvoti apie Karalių, užmiršti Lietuvą."
LDK sukrėtė Smolensko netektis - niokoti Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės
žemių Vasilijus III pasiuntė didžiulę raitelių armiją.
Maskvėnai rengėsi lietuvius "botagais į Maskvą atvaryti"
Šalį siaubiantiems maskvėnams vienas po kito pasidavė įbauginti LDK miestai -
Mstislavlis, Dubrovna. Vasilijaus III panieka smūgio parblokštai LDK buvo tokia
didelė, kad jis jau ėmė tartis su savo sąjungininku, Šv. Romos imperijos
imperatoriumi Maksimilijonu I, kokiame kalėjime derėtų laikyti LDK kunigaikštį
ir Lenkijos karalių Žygimantą Senąjį.
Šventosios Romos Imperatoriaus Maksimilijono I-ojo pozicija buvo neaiški.
Todėl Žygimantas Senasis ėmėsi atsakomųjų veiksmų. Jo sutelkta apie 30
tūkstančių karių armija, žemėlapyje matome, iš Minsko patraukė link Borisovo,
kuriame pravedė kariuomenės peržiūrą. Karalius iš Glinskio pranešimų žinodamas
apie rusų armijos žengimą link Oršos, pasilikęs Borisove, pasiliko prie savęs
apie 4000 karių, o Lietuvos hetmanas Konstantinas Ostrogiškis su Karūnos hetmonu
Janušu Sverčovskiu nužengė link Smolensko ir sutiko maskvėnus prie Oršos.
Tuo tarpu Vasilijus III, rašoma Marcino Belskio Lenkijos kronikoje: ...iš
šnipų sužinojęs apie nedidelę karaliaus kariuomenę, savo vaivadoms įsakė ją kaip
galvijų bandą botagais į Maskvą atvaryti.
Su maskvėnais LDK pajėgos susidūrė maždaug pusiaukelėje tarp Borisovo ir
Smolensko ties Orša, prie Dnepro upės. 1514 m. rugsėjo 8-osios rytą čia ir
įvyko vienos kruviniausių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kariuomenės
kautynių su Maskvos pulkais.
Po pirmųjų susirėmimų maskvėnų karvedys Ivanas Čeliadninas atitraukė savo
raitelius į kairįjį Dniepro krantą, šitaip tikėdamasis priešininkus išvilioti
anapus upės, o po to staigiai atakuoti, atkirsti nuo perkėlos ir, prispaudus
prie vandens, sunaikinti. Šitaip maskvėnai prieš keturiolika metų jau buvo
sutriuškinę to paties K. Ostrogiškio vadovaujamą LDK kariuomenę kautynėse prie
Vedrošos.
Praeitais metais Remigijus Černius rašė: Malda svarbiausia karinė
strategija
Supraslio kronikoje aprašytas didžiojo Lietuvos etmono elgesys, įkūrus karo
stovyklą: Kai priėjo Dniepro upę prie Oršos miesto ir pamatė, jog persikelti
per upę bus labai sudėtinga, šis dievobaimingas vyras ir karo meną išmanantis
karvedys, garbingas didysis etmonas Konstantinas Ivanovičius nuskubėjo į Švč.
Trejybės cerkvę ir ten meldėsi Visagaliui Dievui ir šv. Mikalojui
Stebukladariui.
Šiuolaikiniam skaitytojui toks K.Ostrogiškio skubėjimas melstis gali atrodyti
kaip skubotas ir formalus ritualas. Tačiau tai, kas moderniam žmogui sėkmė,
kurią lemia racionalus apskaičiavimas arba teisingas sprendimas, tų laikų
žmonėms buvo suprantama kaip dangiškųjų jėgų Dievo ir šventųjų pagalba.
Tikėta, kad kasdienis gyvenimas ir kiekvienas įvykis nulemiamas Danguje.
Religingumas buvo persmelkęs visas gyvenimo sritis. Tik malda buvo galima
prisišaukti dangiškąją pagalbą, tik jos dėka įvykdavo visa, kas įvykdavo. Ypač
ekstremalių situacijų (epidemijų, karų, gamtos stichijų) metu asmenine žmogaus
valia nepasitikėta. Pasaulis buvo suvokiamas kaip gėrio (Dievo su angelais ir
šventaisiais) kova prieš blogį (Šėtoną ir jo kariauną).
Šiame mūšyje buvo sprendžiamas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštijos likimas.
Laimėti mūšį prieš didesnę maskvėnų kariuomenę buvo mažai galimybių. Manyta, kad
šioje situacijoje tik Dievo stebuklas, šventųjų pagalba gali padėti įgyvendinti
mūšio planą ir pasiekti pergalę. Jei spėtume, koks bejėgiškumo, baimės ir
netikrumo jausmas buvo apėmęs laukiančius mūšio, suprastume, jog Lietuvos
didžiojo etmono malda kovos išvakarėse nebuvo formali.
Sandoris su Dievu: cerkvės už stebuklą
Melsdamasis K.Ostrogiškis prašė Visagalio Dievo pagalbos, o tam, kad jo malda
būtų išklausyta, buvo privalu sudaryti su Dievu sandorį. Savo ir kariuomenės
likimą jis patikėjo Viešpaties globai. Tai buvo tarsi senjoro ir vasalo
sutartis, kai silpnesnis atsiduoda stipresniojo globai, kad būtų apgintas.
Užtarimo K.Ostrogiškis kreipėsi ir į šv. Mikalojų, kuris pagelbsti kenčiantiems.
Šventieji vertinti kaip tarpininkai tarp dangiškojo ir žemiškojo pasaulių,
tikėta, kad jie pasiryžę padėti žmogui, gali užtarti jį prieš Dievą. Šv.
Mikalojus vienas labiausiai stačiatikių garbinamų šventųjų, gerumo ir pagalbos
simbolis, gelbstintis persekiojamus, silpnuosius ir nelaimėn patekusius. Dėl to
jis vadinamas Stebukladariu, o bažnytinėje slavų kalboje Ugodnik tas, kuris
padeda.
Sutartį su Dievu ir šv. Mikalojumi didysis etmonas sutvirtino įžadu kariuomenės
vadų akivaizdoje: Ir minėtasis Konstantinas Kropivnos lauke, kuriame kiekvieną
akimirką laukė susidūrimo su priešu, žymių mūsų patarėjų ir kitų kariuomenės
vadų akivaizdoje ne mažiau pamaldžiai kaip ir iškilmingai davė įžadą pastatyti
mūsų mieste Vilniuje dvi šventyklas arba maldos namus vieną Švč. Trejybės
garbei, kitą šv. Mikalojaus garbei. [...] jeigu gerojo ir visagalio Dievo
pagalba pasieksime pergalę prieš bedievį priešą.
Stačiatikių cerkvė valdovo kataliko atlygis už stebuklingą pergalę
Didžiojo etmono maldos buvo išklausytos: stebuklas įvyko. Po mūšio karo
stovykloje buvo aukojamos padėkos
Kunigaikščio K.Ostrogiškio pastatyta Šv. Mikalojaus cerkvė Vilniuje
Kunigaikščio K.Ostrogiškio pastatyta Šv. Mikalojaus cerkvė Vilniuje
pamaldos. Gruodžio pradžioje Vilniuje įvyko iškilmingos K.Ostrogiškio
sutiktuvės. Lenkijos ir Lietuvos valdovas leido K.Ostrogiškiui įvykdyti
Viešpačiui duotą pažadą pastatyti Vilniuje cerkves Švč. Trejybės ir šv.
Mikalojaus garbei: Kadangi mes išmokyti Šventojo Rašto ir Šv. Evangelijų duoti
Dievui įžadus ir juos vykdyti, [...] leidome pastatyti dvi mūrines cerkves: Švč.
Trejybės ant kalvos, šalia kelio į Medininkus, kur stovėjo sena medinė to paties
pavadinimo cerkvė su vienuolynu, ir Šventojo Mikalojaus, kuris vadinamas
Didžiuoju miesto centre. Leidžiame jas įrengti pagal stačiatikių apeigas.
Valdovas, kaip ir visi jo amžininkai, pergalę priskyrė Dievo Apvaizdai: beveik
tris kartus mažesnės kariuomenės pergalė prie Oršos buvo suprantama kaip
stebuklas, kuris įvyko K.Ostrogiškio maldų ir įžado dėka.
Dėkojant Viešpačiui Dievui ir Šventajam, kuris užtarė, Vilniuje buvo pastatytos
Švč. Trejybės ir Šv. Mikalojaus mūrinės cerkvės, kurios būsimoms kartoms liudijo
Viešpaties stebuklą ir Lietuvos pergalės prieš maskvėnus prie Oršos atminimą.
Ne kartą perstatytos jos išliko per visas negandas iki mūsų dienų, kad primintų
Dievo visagalybę. - šiais žodžiais Remigijus Černius užbaigia straipsnį apie
Vilniuje dvi cerkves Oršos mūšio paminklus, o aš Minske buvau susitikęs su
buvusiu Lietuvos orientavimosi sporto rinktinės treneriu ir turėjau ilgą pokalbį
apie naują jo teikiamą piožiūrį į Dievo visagalybę. Ką Edgaras Voveris man
papasakojo, aš dar vėliau tai dėstysiu.
Bet prieš nagrinėjant patį mūšį, verta peržvelgti istorinius dokumentus
susijusius su to laikmečio situacija. Iš Marcino Bielskio kronikos žinome, kad
Konstantinui Ostrogiškiui padėjo Lietuvos dydysis etmonas Jurgis Radvila,
pramintas Victor (Pergalinguojui) arba Lietuvos Herakliu. Taip jį įvardina
Edvardas Kotlabajus (1822-1879), kurio knygą apie visus Radvilas vežiojausi
dabar ekspedicijoje ir palapinėje prieš miegą ją vartydavau. Mat, mano
ekspedicija skirta LDK žemėlapiui, kurio sudarymą iniciavo Radvilas Našlaitėlis,
ir todėl Oršos mūšis yra neatskiriamoji dalis nuo Lietuvos pristatymo pasauliui
400-mečio, kurią dar prieš 100-metį pagarsino minėtas Lietuvos Heraklis, kuris
buvo Biržų-Dubingių linijos pradininkas, žymaus Mikalojaus Radvilo Rudojo ir
Lietuvos didžiosios kunigaikštienės-karalienės Barboros Radvilaitės tėvas.
Privalu vėl man priminti, kad savo ekspediciją pradėjau nuo praeitų metų, kai
per vestuves mano dukra Dziuginta buvo pernešta tiltu į Dubingių pilį, į kurią
važiuodavo Barbora bei josios sužadėtinis, būsimasis karalius Žygimantas. Manau,
kad Tomas žinojo, kur nešė mano dukrą, nes iš Biržų-Dubingių valdovo yra ko
pasimokyti. Štai ką Edvardas Kotlabajus rašo apie Lietuvos Heraklį:
Jauniausias Mikalojaus II ir Sofijos Onos Manvydaitės sūnus. Gimė 1480 m.
Pirnosios žinios apie jį siekia 1507 m., kaqi buvio Lietuvos pasiuntinys
Žygimanto I karūnavimo iškilmėse, kur išsiskyrė puošnia palyda. 1508 m. po
Stanislovo Kiškos mirties Jurgis tapo Lietuvos lauko etmonu, nuo tada pradėjo
karinę karjerą, atnešusią jam didžiulią šlovę. Genealogijos rankraštyje
teigiama, kad jis laimėjo 30 mūšių su totoriais, maskviečiais ir kryžiuočiais,
dėl to buvo pramintas Pergalinguoju (Victor). Mūšiuose arba pats vadovavo, arba
rėmė Lenkijos kariuomenę. Antai 1511 m. , totorims užpuolus Kijevo provinciją,
Jurgis Radvila, susivienijęs su Slucko kunigaikščiu Jurgiu Olekaičiu, pasivijo
juos per 20 mylių nuo Kijevo ties Rutkų kaimu, sutriškino ir atėmė grobį. Kitais
metais Jurgis kartu su LDK etmonu kunigaikščiu Ostrogiškiu ir 3000 raitininkų
išsiruošė į pagalbą Lenkijos kariuomenei, kuri gynė Volynę nuo totorių chano
Mengli Girėjaus puolimo. Ties Lopušna netoli Vynioveco įvyko mūšis, kuriame 6000
karių lenkų ir lietuvių kariuomenė sutriuškino 20 000 totorių.
Tuoj po šių įvykių dėl Glinskio išdavystės Maskvos didžiajam kunigaikščiui
Vasilijui atiteko Smolenskas. Džiaugdamasis sėkme, kunigaikštis išsiuntė į
Lietuvą dideles pajėgas, vadovaujamas bojarino Čeliadino. Karalius Žygimantas
išsiuntė prieš jį 25 000 karių kariuomenę, kuriai vadovavo kunigaikštis
Ostrogiškis ir lauko etmonas Jurgis Radvila. Abi kariuomenės susitiko prie Oršos
ant Dniepro kranto, jas skyrė tik upė. Rugsėjo 8 d. etmonas Ostrogiškis,
persikėlęs per Dneprą, pradėjo kautynes ir nugalėjo priešą, nes lietuvių
kavalerija atliko puikius manevrus. Vakarop pirmoji kautynių rikiuotė buvo
palaužta, tačiau pats Čeliadinas ir nedidelis dalinys buvo pasilikęs rezerve.
Persekiodama priešą ir mūšio įkarštyje Lietuvos kariuomenė nebesilaikė tvarkos.
Jei maskviečių vadas su išlikusiais kariais būtų puolęs, dar būtų galėjęs
pakeisti kautynių baigtį. Tačiau Jurgis Radvila nepaliko tam laiko, puolė jį
kartu su samdytų raitininkų būrio vadu Sverščiovskiu. Šarvuoti kariai staigiu
puolimu išblaškė Čeliadino rikiuotę, o Jurgis Radvila, vesdamas lietuvių
lengvąją kavaleriją, vėl ėmė atkakliai atakuoti, neleido priešui susitelkti ir
visiškai jį išsklaidė. Tai buvo puiki pergalė, prie kurios labai daug prisidėjo
Jurgis Radvila; į nugalėtojų rankas pateko stovykla, pabūklai, daug vėliavų,
garsių belaisvių, tarp kurių buvo pats Čeliadinas. Tik gaila, kad Žygimantas I
nesugebėjo tuo pasinaudoti.
Tai toks Edvardo Kotlubajaus tekstas, kurį, matyt, jis pasiėmė iš Radvilų
archyvų, kuriuos studijuodavo Nasvyžiuje, prie jų turėjo priėjimą. Kiek tikslus
tas aprašymas, kitoje nuotraukoje pateiksiu kiek ir kitokią to mūšio
interpretaciją. Daug dėmesio E.Kotlabajus, aprašynėdamas po Oršos mūšio
situaciją, skiria nemažai dėmesio ir etmonui Konstantinui Ostrogiškiui:
1519 m., kai Didysis kunigaikštis Vasilijus nutraukė paliaubas ir išsiuntė į
Lietuvą kariuomenę, kuri pasiekė net Vilnių, Jurgis Radvila karti su broliais
Mikalojumi III ir Jonu II Krėvoje surinko kariuomenę (pro Krėvą neseniai
dviračiu pravažiavau), pasipriešino Maskvai. Tais pačiais metais Prūsijos
didysis magistras įsiveržė į Varmiją ir užėmė Brundsbergą. Žygimantas I išsiuntė
ten etmoną Firlėjų su Lenkijos kariuomene ir Jurgį Radvilą su lietuvių kariais.
Jie keliose vietose įšveikė kryžiuočius, išvijo iš Varmijos, paskui įsiveržė į
didžiojo magistro valdas, užėmė Holando, Kvidfzino, Melzako, Sekertkos,
Liubavos, Ornetos, Brandenburgo bei kitas pilis ir taip privertė didijį magistrą
prašyti taikos. prieš tą žygį Jurgis Radvila buvo paskirtas Kijevo vaivada, o
1522 m. užėmė aukštesnes senatoriaus pareigas.
Kadangi totoriai dažnai puldinėjo pietines Lenkijos žemes, etmonas Ostrogiškis
sudarė sąjungą su garsiausiais didikais, kurie savo lėšomis įsipareigojo
išlaikyti kiek karių ir kiekvienu etmono šaukimu nedelsiant prisistatyti priešo
atremti. Šiems garbingiems piliečiams priklausė ir Jurgis Radvila. Netrukus
paaiškėjo sąjungos nauda: 1527 m. Perekopo pašos Ibrahimo vadovaujami totoriai
įsiveržė į Podolę, Jurgis Radvila ir kiti sąjungininkai atskubėjo Ostrogiškio
raginimu, pasivijo totorius 40 mylių nuo Kijevo, nukovė 24 000 totoriųkartu su
ju vadu oaša Ibrahimu, atgavo belaisvius ir visą grobį. Tais pačiais metais
Jurgis buvi paskirtas Vilniaus kaštelionu ir Lietuvos rūmų maršalka, o 1533 m.,
mirus kunigaikščiui Konstantinui Ostrogiškiui, karalius už narsą įteikė jam
Lietuvos didžiają buožę. Jurgis taip pat buvo Gardino, Bialos ir Lydos
seniūnas.
Pasak dabartinio Krašto apsaugos viceministro Marijaus Veličkos, kai pernai
Seimas priėmė sprendimą šiuos metus paskelbti Oršos mūšio metais, niekas net
neįsivaizdavo Ukrainos įvykių. Todėl dabar šie mūšio metai neatrodo seni laikai
ir tai supranta daug patriotiškai nusiteikusių gudų, kuriuos man dviračiu tenka
sutikti - su jais padiskutuoti. Juk dabar Ukrainoje analogiška, kaip ir dėl ko
kilo karas su Maskvos Didžiaja kunigaikštyste, kai Lietuvą valdęs Jogailos
anūkas Aleksandras Jogailaitis vedė Maskvos didžiojo kunigaikščio Ivano
III-čiojo dukrą Eleną. Tada buvo manyta, kad vedybos sušvelnins situaciją.
Tačiau Ivanas III-iasis pareikalavo, jog Vilniuje valdovų rūmuose apsigyvenusiai
jo dukrai būtų pastatyta provoslavų cerkvė ir kad jai patarnautų tik
provoslavai, o katalikai būtų pašalinti iš rūmų. Kai šie reikalavimai nebuvo
įvykdyti, Ivanui III-čiajam tai tapo priežastimi paskelbti karą Lietuvai esą
LDK skriaudžiami rusai ir niekinamas jų tikėjimas. Šie kaltinimai mėtomi ir
dabar. Ir tai istorijos potekstėje akivaizdi demagogija, kai Oršos mūšio etmonas
Konstantinas Ostrogiškis buvo ukrainiečių kilmės stačiatikis ir Vilniuje pastatė
dvi cerkves, kurios dabar yra provoslavų pagrindine kulto vieta, ypač, šv.
Trejybės cerkvė šalia Aušros vartų, tapo katalikų konkurente. Be to
K.Ostrogiškis 1511-22 m.m. yra perstatęs ir Skaisčiausios Dievo motinos soborą
Vilniuje (šv. Onos gatvėje prie Vilnelės upės), kurią buvo pastačiusi 1346 m.
antroji Algirdo žmona Julijona ir ypatingai šį soborą globojo did. Kunigaikščio
Aleksandro žmona Elena, minėto Maskvos kunigaikščio Jono III-čiojo duktė, kuri
jame 1513 m. buvo palaidota, ir jame palaidota minėta Algirdo žmona. (Po šias
cerkves, kaip ir daugelį bažnyčių, mane mažą vedžiodavosi mano senelis, kuris
mokėsi Vilniaus kunigų seminarijoje ir todėl man turėjo ką papasakoti)
Taigi, kadangi Šv. Romos imperatorius Maksimiljanas I-asis šiame kare rėmė
Maskvą, todėl Europos požiūris atžvilgiu Lietuvos turi didelę dėmę. Juk
imperatoriui nepatiko Gediminaičių įsigalėjimas Euroipoje. Norėdamas atgauti
Vengrijos karūną, jis susidėjo su lietuvių priešu Didžiuoju Maskvos
kunigaikščiu.
Po triuškinamai laimėto Oršos mūšio, akivaizdu, kad šv. Romos imperatorius
Maksimilijonas buvo priverstas nusisukti nuo Maskvos ir ėmė bendrauti su LDK
valdovu ir lenkijos karaliumi Žygimantu Senuoju. Jis kaip tik ir skleidė galingą
propogandą apie maskvėnų žiaurumą bei didelį žuvusiųjų skaičių, dėl kurio
skaičiaus prorusiškai nusiteikusieji istorikai yra linkę priešarauti.
Taigi, Maksimilijono I-ojo ir Maskvos Didžiojo kunigaikščio sudaryta koalicija,
nukreipta Gediminaičių dinastiją, į kurią įėjo Šv. Romos imperija, Teutonų
ordinas, Danija, Brandenburgas, Saksonija, Valachija ir Maskvos Didžioji
Kunigaikštystė suiro. Todėl reiktų manyti, kad, jeigu ne Oršos mūšis, Lietuvos
istorija būtų pasibaigusi jau tada, o lietuvių kalbos, gal, nebūtų išlikę. Ši
pergalė sudarė sąlygas Lietuvai sudaryti paliaubas, kurios net 40 metų
valstybėje užtikrino taiką. Toji taika leido Lietuvai atsigauti ir sustiprėti.
Tuo laikotarpiu sukurtas Pirmasis Lietuvos Statutas, pastatyti renesansiniai
Valdovų rūmai, prasidėjo knygų spausdinimas, sklido Renesanso ir pažangos
idėjos. Savo reikšme Oršos mūšis nenusileidžia Žalgirio mūšio svarbai. Tai
vienas šlovingiausių karų epizodų, iki šiol vis dar skendintis užmarštyje. Šis
mūšis yra svarbi istorinė jungtis su Baltarusija, Ukraina, Lenkija. Mūšyje LDK
kariuomenei vadovavęs Konstantinas Ostrogiškis, palaidotas garbingioje Kijevo
Pečerskaja Lavroje.
...niekas netarnavo Lietuvai ir Lenkijai uoliau nei Ostrogiškis, rusų brolis
cerkvėje, tačiau baisus priešas kovos lauke, XIX a. rašė garsus rusų
istorikas N. Karamzinas. Tai buvo patyręs karvedys, daugelio nuožmių kautynių su
maskvėnais dalyvis.
1497-aisiais, pasižymėjęs keliose kautynėse su totoriais, jis, būdamas vos
37-erių (negirdėtas dalykas tais laikais!), tapo Lietuvos didžiuoju etmonu.
Tiesa, karo sėkmė permaininga: 1500-aisiais K. Ostrogiškis, turėdamas vos 8
tūkst. karių, ties Vedrošos upe pastojo kelią didžiulei, maždaug 20 tūkstančių
maskvėnų kariuomenei. Po šešias valandas trukusio įnirtingo mūšio LDK kariuomenė
buvo apsupta, prasiveržti pavyko tik nedaugeliui. Žuvo ar pakliuvo į nelaisvę
dauguma karių, tarp jų ir sužeistas K. Ostrogiškis.
Tik po šešerių metų kalėjimo Ostrogiškis sutiko prisiekti ištikimybę Maskvos
didžiajam kunigaikščiui Vasilijui III. Tačiau Konstantinas pergudravo maskvėnus:
1507 m. rudenį jis paspruko ir rugsėjį pasirodė Vilniuje.
Ostrogiškis netruko pademonstruoti, kad išliko vienas geriausių to meto
karvedžių sutramdė kunigaikščio Mykolo Glinskio maištininkus, ties Višniovcu
sumušė totorius. Ir kai 1514-aisiais maskvėnai eilinį kartą siaubė LDK žemes,
būtent Ostrogiškiui buvo pavesta ginklu sutramdyti Maskvos pulkus.
Na, o dabar siūlau 26-tos blokuotos nuotraukos straipsnį; mano įspūdžius, ką
pamačiau su dviračiu kitapus Dniepro -
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=851380371568996&set=pb.100000911233614.-2207520000.1416517118.&type=3&theater
Vytenis Aleksandraitis
N A U J U S I A S . A T R A D I M A S - O r š o s . m ū š i s
LYG IR. TURĖTŲ
VADINTIS Dubrovnos mūšiu, nes vyko žymiai arčiau Dubrovnos miesto, nei Oršos
bei vyko Krapivnos upelio dešiniajame, o ne
kairiajame krante, kaip teigiama ir praeitoje mano nuotraukoje pateikta mūšio
schema ...
26-toji nuotrauka SU DVIRAČIU EKSPEDICIJA į Lietuvos PRISTATYMO PASAULIUI
400-metį
|
Tik, gaila, prie Krapivnos kaimo, kurį iš rytų juosia to paties pavadinimo
upelis ir jame tik provoslaviškas kryžius skirtingai, nei Vakarų Gudijoje
prie kiekvieno miesto ar kaimo ir katalikiški su provoslaviškais kryžiais,
kiek kalbėjau su sutiktaisiais jau Rytų Baltarusijoje ir Krapivnos
kaimiečiais, jie net nieko nežino, kad šalia jų upelis ir jų kaimas su to
upelio pavadinimu pats žymiausias pasaulio istorijoje.
Juk Oršos žemė didžiuojasi, kad šis nedidelis upeliukas pasauliui
buvo žinomas ir prieš 400 metų, kuris pažymėtas 1613 metais
Amsterdame išspausdintame žemėlapyje; jo sudarymo ir leidybos
iniciatoriumi buvo M.K.Radvilas Našlaitėlis. Tai ypatingai pabrėžia
Oršos kraštotyrininkas A.N.Šinkevičius 844 puslapių knygoje
Apibraižos apie Oršijos žemę ( Очерки о земле Оршанской.), kurią rekomenduočiau pavartyti ir pasimokyti,
kaip Lietuvoje kraštotyrininkams reikėtų paruošti monografijas apie savo
kraštus
http://book-old.ru/
/
/2013.-Ocherki-o-zemle-Orshanskoy.html . |
Šis
kraštotyrininkas neapsirinka, nes tas žemėlapis, būtent, tai ir yra Lietuvos
pristatymo pasauliui įvykis ir tam skiriu savo kompleksinės ekspedicijos
antrąją dalį. Taigi, įvykdytas vienas iš svarbiausių mano ekspedicijos
pagrindinio tikslo simbolinė dalis atsidurti LDK pakraštyje už 3-čiosios
pagal ilgį Europos upės Dniepro kitoje pusėje; t.y. už 47-tojo laipsnio
ilgumos nuo Grinvičo (jis R.Našlaitėlio žemėlapyje simboliškai kaip tik eina
per Dniepro ir kruviniausio istorijoje Krapivnos upelio santaką) bei 55-tojo
laipsnio platumos nuo pusiaujo, kuris, kiek aukštėliau Dubrovnos miestelio,
LDK prartasto Oršos mūšio išvakarėse ir po pergalės tame mūšio lauke vėl
atgauto.
Šis Krapivnos upelis yra tik 23 km ilgio, ir tai, matyt, pats
smulkiausias Radvilo Našlaitėlio žemėlapio pažymėtas upeliukas pačiame
rytiniame pakraštyje, kuris sulaukė hidrografinio dėmesio tik dėl įvykusio
mūšio ir atžymėto sutartiniu tam skirtu pažymėjimu. Jo ištakos yra netoli
kaimo Sidorovka, o šlaitai pasižymi giliomis griovomis ir vietomis
aukštupyje slėnis išsiplėčia iki 2 km pločio, kur plačios užliejamos pievos
stipriai užpelkėjusios. Jame yra du tvenkiniai, kur yra kairysis intakas
Dereviž šalia kaimo Borodulino ir 2 km žemiau tarp Zgarda ir Savišino kaimų
kitas vaizdingas tvenkinys, sudaro užtvenktą kitą kairįjį Chatynės intaką.
Šis vandenvardis Gudijoje dažnai pasitaikantis ir garsus su II-ojo
pasaulinio karo išnaikinto kaimo bei netoliese Smolensko apskrityje tik iš
raidės K masinio Lenkijos kariuomenės genocido vietovardžio bei Lenkijos
vyriausybės ir prezidento avio katastrofos vietovardžio pavadinimais. Taigi
Krapivnos upelio baseinas teturi 156 kvadratinius kilometrus ir intake
Krapivenka siekia 1,2 kub.m/sek. debitą. Šalia įtekėjimo į Dnieprą yra
kaimas Gatkovščina ir netoliese upėje 2004 metais buvo rastas varinis
šarvuoto kario antpetis su kalavijo įkirtimais, įrodančiais, kad, būtent,
toje vietoje galėjo būti garsioji K.Ostrogiškio surengta perkėla per Dneprą
bei mūšio vieta.
Taigi, tik nuo šio upelio dviračiu pasikėlęs į to paties pavadinimo
Krapivenkos kaimą, nustebau, kai to kaimo žmonės nė nežino, kad jų laukuose
buvo vienas garsiausių Europoje mūšių. Keista trumpa provoslaviška atmintis,
negerbianti savo tikėjimo žuvusius bendratikius, kurie žuvo ne nuo kuo kito,
bet nuo paties stačiatikio ukrainiečio Konstantino Ostrogiškio
vadovaujamos kariuomenės ir, kuris Vilniuje, tai pergalei atminti pastatė
dvi provoslavų pagrindines cerkves. Todėl sprogo mitas, kad konfliktas
praasidėjo, neva, dėl provoslavų persekiojimo, kurį dydysis Maskvos
kunigaikštis Ivanas III-čiasis (Vytauto proanūkis) išsigalvojo, ištekinęs
savo dukrą Eleną už Jogailos anūko Aleksandro, ir reikalavęs, kad Vilniaus
valdovų rūmuose nebūtų jokių katalikų. Deja, dabar, bent, Vakarų
Baltarusijoje savo akimis mačiau, kaip katalikai ar provoslavai eina vienas
pas kitą į kitokio tikėjimo maldyklas ir mano, kad Dievas yra tas pats
bendras konfliktų tarp tikėjimų nepastebėjau, nes daug ir šeimų yra
sudarytų iš skirtingų tikėjimų.
Gaila, su kaimiečiais pasikalbėti neteko, nes sutiktieji šio didelio
kaimo; kaip miestelio gyventojai, kurioje net cerkvė nuo tų laikų pastatyta
mūšio aukoms atminti, jie skubėjo į autobusą, kad pavažiuoti į kitą kaimelį,
į kurį atvažiuoja autoparduotuvė. Kai stabtelėjau prie jos, pažiūrėti, ką
parduoda, nes teko ir pabadauti dviračiu riedant. Mat, dideliuose
miesteliuose parduotuvių nerasdau todėl, kad atridiedavau, kai
autoparduotuvės jau būdavo išvažiavusios ar neatvažiavusios. Nustebau, kad
vienas iš gyventojų, susibūrusių prie autoparduotivės, žino net kryžių
kitame Krapivnos upelio pusėje pastatytą Oršos mūšiui atminti. Keista buvo
žiūrėti, kai su nuostabą į jį žiūrėjo ir stebėjosi, kad jis žino apie
laukuose kryžių tik už kelių kilometrų nuo autoparduotuvės atvažiavimo
vietos esantį. Būtent, tas kryžius neseniai ir buvo išniekintas jubiliejaus
išvakarėse. Aišku, apie jo išniekinimą sužinojau tik iš interneto, kai dabar
plušu prie šios publikacijos. O gyventojas, žinojęs apie tą kryžių, išsikyrė
išprūsimu, nes chruščiovmetyje buvo tarrnavęs Lietuvoje ir apie ją gerą
prisiminimą visiems pasakojo.
Kaip tik man aiškinantis, katroje Krapivnos upelio pusėje tas kryžius,
taip ir liko neaišku, kodėl jis pastatytas už upelio, kai mano praeitoje
nuotraukoje pateikta mūšio schemą mūšio lauką rodo tarp Oršos ir Krapivnoje
upelio, o etmono Konstantino Ostrogiškio perkėla per Dnieprą vaizduojama vos
ne dabartinio miesto pakrašyje. Čia man ir neaišku tapo dėl logikos, nes
Oršos miestas įkurtas Maskvos kūrimo metu ir kelias į Maskvą pro gretimai
pakeliuje Dubrovną, mūšio išvakarėse užimtą maskvėnų, turėjo būti. O,
kadangi kelias turėjo būti (jis ir vaizduojamas schemoje), tai ir tiltas per
Dnieprą Oršos mnieste turėjo kažkoks būti. Todėl logiška, kad dalis Lietuvos
ir Karūnos armijos turėjo naudotis Oršos mieste perėjimu; kažkokiu tiltu ar
perkėla. Juolab, K.Ostrogiškis prieš mūšį meldėsi, atrodo, Oršos cerkvėse,
nes mūšis vyko Dievo motinos gimimo dieną. Aišku, tuo laiku gerų tiltų per
didelę upę, skirtų staigiai armijos perkėlai su sunkia
ginkluote-patrankomis, tik ką atsiradusiomis, kaži, ar buvo tam tinkama
vieta? Bet ir garsioji per Dnieprą etmono K.Ostrogiškio perkėla šalia
trakto, irgi, kaži, ar logiška, kai pagal aprašymus, ji buvo slapta-naktinė
ir dėl priešo akių nuvedimui lenkų kavalerijos apgaulingas manevras žemyn
upe aprašomas kronikose. Ar tas manevras žemiau Oršankos intako ir už Oršos
miesto būtų, vėl, kažkaip, ne logiška. Todėl nelogiška ir man su dviračiu
toliau važinėtis, kai šie metai mūsų Seimo paskelbti Oršos mūšio metais, o
jame dar yra baltos dėmės.
Deja, reikia nusilenkti mūsų broliams gudams, nenorintiems pamiršti savo
istorijos. Vis tik Gudijoje yra ir intelegentijos, kuri puoselėja savo
istoriją, nes šiame mūšyje lietuvių pulkuose kovėsi ir LITVINAI, kurie ne
tik kalbėjo rusėniškai (gudiškai ir ukrainiškai), bet ir daug stačiatikių
buvo didelis stačiatikybės puoselėtojas buvo pats mūšio nugalėtojas
etmonas Konstantinas Ostrogiškis. Juk, pirmiausiai, jo karo meno analizę
būtina atlikti, kad suvokti sėkmės psichologijos šaknis. Ir tai nuostabiai
atlieka Gudijos dailininkas Mikola Kupava, kuris yra Oršių kasmetinių
minėjimų siela, nežiūrint to, kad oficiali dabartinio Minsko pozicija yra
grynai prorusiška ir nepritarinati savo tautos pergalės minėjimui, nors
Baltarusijos karininkai 1992 m. priėmė priesaiką, būtent, rugsėjo 8 d. šiame
mūšio lauke.
Taigi, pritrenkiančias ir išvadas dėl šio istorinio mūšio pateikė
žymiausias ir produktyviausias Baltarusijos visapusiškas istorikas,
informacinių technologijų mokslų daktaras bei profesorius Anatolijus
Tarasas, kuris yra istorinio almanacho Diedai («Деды») vyriausias
redaktorius. Jis yra vienas iš aktyviausių mokslinės-praktinės konferencijos
Baltarusijos Humanitarinis saugumas propaguotoju bei savo straipsnyje
Istoriografija nacionalinė ir antinacionalinė, labai daug skyrė dėmesio
sovietinės, Rusijos imperinės ir jos emigracinės didžiarusiškosios
šovinistinės, lenkiškosios ir net lietuviškosios, atrodo, šiek tiek
padgrįstos istorijos iškraipimų kritikai. Kaip tik jį NUOTRAUKOJE pateikiau,
kai jis Maskvoje rimtą diskusiją užvedė dėl istorijos iškraipymų ir
rusiškųjų istorikų, besidedančių vyresniais broliais mėginimo neigti
Baltarusiijos tautos vaidmenį istorijoje..
Pamenu, kai Žalgirio mūšio 600-mečio paminėjimui iš Kazlų Rūdos į
Griunvaldą dviračiais startavo per 50 žygeivių ir šios didžiausios
daugiadienio dviratininkų grupės Lietuvoje per jos istoriją inciatoriumi
tada buvo mano buvęs direktorius
Giedrius Bielskus tada pakelyje mes buvome sutikę dideles dvi
dviratininkų grupes ir iš Baltarusijos, taip pat riedėjusias į Griunvaldo
mūšio lauką. Ruošiantis man šiam žygiui, kurį tęsiau toliau dviratiniu
riedėjimu aplink Baltijos jūrą, tada teko studijuoti interviu, kuris
vadinosi Anatolijus Tarasas atvėrė Griunvaldo paslaptis. Tada labai daug
mūšio detalių buvo pateika, kurių istoriografijoje buvo kaip ir naujienos.
Ypač, jis akcentavo Vytauto Didžiojo apgaulingąją mūšio metu atsitraukimo
taktiką, kad suardyti riterių geležinę neįveikiamą sieną. Tokia pat taktika
buvo panaudota ir K.Ostrogiškio Oršos mūšio lauke. Vieną iš svarbiausių
reikšmių po Griunvaldo mūšio A.Tarasas tada pabrėžė tai, kad iki 1915 metų
(jau šimtmetis po I-ojo pasaulinio karo) suėjo lygiai 500 metų, kai
Baltarusijos ir Lietuvos žemes netrypė vokiečio batas. Deja, po Oršos mūšio
gavosi atvirkščiai. Todėl šio mokslininko yra labai vertingi, štai, tokie
darbai parašytos šios knygos:
Karai Maskvietiškosios Rusios ir Lietuviškosios kunigaikštystės
XIV-XVII a.a., Nepykantos anatomija: Rusiški-lenkiški konfliktai XVIII-XX
a.a., Istorija imperiškų santykių: baltarusiai ir rusai 1772-1991".
Gerai įsiskaičius į šių knygų tematikos dėsningą bendro istorinio
reiškinio tąsą, galima jau suvokti, kokį konteksto galima laukti dabartinio
Oršos mūšio 500-mečio jubiliejui skirtoje mokslinėje konferencijoje, kurioje
Anatolijus Tarasas pateikė pagrindinį pranešimą. Jis vadinosi Oršos MŪŠIS
POLITIKOS IR KARO KONTEKSTE. Jame buvo pagrįsta tolimos praeities
aktualijos svarba nūdienos laike. Pirmosiomis Maskvos grobuonių to karo
aukomis tapo 1471 m. Novgorodo feodalinė respublika, 1485 m. Didžioji Tverės
kunigaikštystė, 1485 m. Viatkos feodalinė respublika, 1510 m. Pskovo
feodalinė respublika. Čia A.Tarasovas pradėjo nuo rusiškojo pasaulio
surinkimo, kuris šiuolaikiniu kontekstu atitinka tuo pačiu putiniškosios
klikos atgimimu. Todėl lozungai rusiškųjų žemių aplink Maskvą surinkimas
ir rusiškojo paaulio surinkimas reiškia gryną agresiją. Šiomis dienomis
Rusija dar neišsiaiškino su Ukraina, o jau prakalbo apie Kazachstaną. Tada
ir dabar Maskva dengia savo melagingus argumentus. Tada buvo pasakos apie
Riurikų žemių sugražinimą. Maskvos pasiuntiniai tada Kazimerui IV-tajam
Jogailaičiui Ivanas III-čiasis vežė raštą, kuiame buvo tiesiai prašyta:
Ано не то одна наша отчина, кои города и волости ныне за нами: и вся
Русская земля, Киев и Смоленск и иные города, которые он (Александр
Казимирович. А.Т.) за собой держит к Литовской земле, з божью волею, из
старины, от наших прародителей наша отчина.
Atseit, mes, kunigaikštis maskvietiškasis, norime sugražinti savo
tėviškę tas LDK žemes, kur kada-tai sėdėjo taip vadinamieji
kunigaikščiai riurikovičiai (nors Riurikas rusiškasis niekad gamtoje
neegzistavo, tai prisigalvojo nesteras ir jo pirmosios kronikos- taip rašo
A.Tarasas) Jei kam neaišku, tai galiu priminti, kad Riurikai buvo ne rusai,
bet vikingai danų, švedų ar norvegų kilmės. Be to A.Tarasas primena apie
taip, kol vežė pasiuntiniai minėtą laišką, Kazimiras 1492 m. liepos 07 d.
netikėtai mirė. Todėl kiek vėliau šis raštas buvo įteiktas Aleksandrui
Kazimero-vičiui.
Be to aukščiau jau minėjau apie Vasilijaus III-čiojo kerštą už jo sesers
Elenos Ivanovnos nuskriaudimą apie išgalvotą visų provoslavų prievartinį
katalikizavimą, apie kurį 1896 m. A.V.Jaruševičius rašė:
keršto dingstimi už Elenos įžeidimą 1512 m. gruodyje Maskvos kariuomenė
pajudėjo link Smolensko
Todėl A.Tarasovas daro IŠVADĄ: visi Maskvos argumentai dėl rusiškųjų
žemių surinkimų: yra klastotės ir faktų iškraipymai + išsigalvojimai +
falsifikacijos.
Tą patį A.Tarasovas nurodo dabar ir Ukrainoje pasakas apie fašistinę
chuntą, valdžios užgrobimą Kijeve, apie NATO bazių Kryme atsiradimo grėsmę
ir banderovininkų žvėriškumus.
Kadangi Oršos mūšis tada buvo laimėtas todėl, kad lietuviams į pagalbą
atėjo lenkai, tai A.Tarasovas veda lygiagretes ir dabar, kad tik susitelkus
galima atsisverti prieš Maskvos agresorių.
Teko man gerai pastudi juoti ir kritinį Sankt Peterburgo istorijos mokslų
kandidato Aleksejaus Lobino straipsnį Oršos mūšio mitai, kurį labai mėgsta
prorusiškai nusiteikusieji. Aišku, jei dabartinė Rusijos politika nebūtų
ekspansinė, tai galima būtų dėl, neva, išpūstos rusafobijos ir
pasiginčyti. Bet, kai šiame straipsnyje -
http://www.reenactor.ru/ARH/PDF/Lobin_05.pdf yra labai neįtikinantys
antiargumentai, tai gerai įsiskaičius iš kart jaučiasi, kad rašo ne mokslų
daktaras, bet tik kandidatas su kažkokiu tendencingu užsakymu. Ir apie tai
pabrėžia Gudijos istorikas A.Tarasas, paklausdamas: Kas toks yra Aleksejus
Nikolajevičius Lobinas? Ir čia pat atsako: Jam 36 metai, jis yra
valstybinio komplekso Kongresų rūmai Valdybos Rusijos fereracijos
prezidento reikalams Sankt Peterburge mokslinių-metodinių darbų vadovas. Tai
yra etatinis valdančiojo režimo specialistas. Be to, A.Tarasas drįsta
manyti, kad jis gali ir FSB etatuose skaitytis.
Tai vienintelė Rusijoje monografija skirta 1512-1522 m.m. karui ir Oršos
mūšiui, Pagal Baltarusijos istoriką Etatinis falsifikatorius Lobinas daro
princiipialias išvadas, labai charakteringas dabartinei rusiškajai
istoriografijai:
a) Pagal apimtį ir politinėmis pasekmėmis (Oršos mūšis A.T.), greičiau,
pretenduojantis taktinei, o ne strateginei pergalei. Grandioziniu Oršos
mūšis tapo, visu pirma, tendencioziniu kūriniu XVI amžiaus publicistų
kūriniu (209 pusl.)
TUO KLAUSYMU MANO ASMENINIS PASTEBĖJIMAS:
To laikmečio, išties, propogandinis Oršos mūšio pateikimo vajus buvo ne
mažas ir apie tai šio mūšio jubiliejui skirto Lietuvos istoriko Mintauto
Čiurinsko darbas, kuris vadinasi Pergalės prie Oršos ( 1 5 1 4 ) propaganda
Europoje: šaltinių apžvalga ,literatūriniai bei kultūriniai aspektai, jame
autorius apie Oršos mūšio reikšmę teikia tokią išvadą:
Pergalė prie Oršos buvo vienas iš svarbiausių įvykių, kai po Europą
skambėjo valdovo iš Jogailaičių dinastijos bei Lenkijos ir Lietuvos
valstybių vardas. Diplomatinio susirašinėjimo laiškai buvo rašomi visų pirma
Lenkijos karaliaus vardu ir dažnai apie pergalę kalbama kaip apie Lenkijos
karalystės pergalę prieš Maskvą. Bet pasiekta LDK teritorijoje, Lietuvos
kariuomenei sudarant pagrindinę į mūšį stojusios kariuomenės jėgą,
vadovaujant LDK pareigūnui ir garsiam karvedžiui Konstantinui Ostrogiškiui,
pergalė buvo didelis ir nepaneigiamas LDK nuopelnas. Lenkijos bei
svetimšalių diplomatų ir poetų kūrybinėmis pastangomis vykdyta laimėjimo
propaganda dėmesį telkė daugiausia į valdovo asmenį bei Lenkijos vaidmenį,
tačiau Europos galingųjų dėmesį kreipė taip pat ir į Lietuvos
valstybę,vykusiai prisistačiusią kitais − 1515 − metais Vienos suvažiavime.
Pergalė buvo proga karinės šlovės spindesy nuskambėti Lietuvos vardui, kartu
perteikti Europai daugiau informacijos apie šį katalikybės avanpostą
šiaurėje.
Mintautas Čiurinskas, Pergalės prie Oršos (1514) propaganda Europoje:
šaltinių apžvalga,
literatūriniai bei kultūriniai aspektai, in: Senoji Lietuvos literatūra,
kn. 21 [sudarė Sigitas
Narbutas], Vilnius: Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, 2006, p.
340
Todėl man susidarė įspūdis, kad jau vien iš pavadinimo šis lietuviškas
istorikų darbas susišaukia su rusiškaja-putiniškaja sanktpeterburgiečio
užduotimi pagrįsti Europos XVI amžiaus teiginį, ir lygindamas Lietuvos bei
kaimynų Gudijos probleminį šio jubiliejaus temos reikšmingumą, įžvelgiu mūsų
kaimynų istoriko pranašumą. Būtų malonu, kad aš klysčiau, todėl siūlau
skaitytojams palyginti Lietuvos istoriko -
http://www.llti.lt/failai/SLL21_Str_Ciurinskas.pdf
ir Gudijos -
http://inbelhist.org/?p=6802 )
Toliau A.Lobinas dėsto:
b) Prieštaraujant išplitusiu manymu, Orša 1514 m. nesustabdė iš Rusijos
valstybės pusės ryžtingus karinius veiksmus. Karas tęsėsi dar 8 metus, kurių
veiksmuose Rusijos kariuomenė prieidavo prie vilniaus apylinkių ir faktiškai
uždarė priešininką miestuose, privertusi juose užsisedėti už galingų
tvirtovių sienų (211 pusl.)
c) Galutinėje išvadoje dešitmetį karą 1512-1522 m.m. karalius pralošė:
LDK prarado Smolensko žemę
Be to Lobinas pareiškia:
Savo darbe autorius pabandė duoti objektyvų 500-mečio senumo vaizdą (212
pusl.)
Ir kas abejojo!? garsiai klausia A.Tarasas. Ir čia pat atsako: Mes iš
tūkstančių pavyzdžių žinome, kad bazinė pozicija visų Šventosios Rusijos
ideologų, tame skaičiuje ir besivizguriuojančioje istorijos dirvoje,
susiveda į formulę: Rusdija visada buvo, yra ir bus teisi! Grandiozinis
pagal apimtį informacinios-psichologinis karas, kurį veda dabar
prieš Ukrainą ir prieš Vakarų pasaulį, akivaizdžiai tai įrodo.
O, juk, priešingai nei tik ką A.Lobinas parašė, aš, bent, kiek iš
vidurinės mokyklos kurso istorijos, išdėstytos pagal A.Šapoką (ją slapta
sovietmetyje skaitydavome) matau, kad TOLIAU PRIEŠ Lietuvos Didžiają
Kunigaikštystę PUOLIMAS PASIBAIGĖ, NES NEBUVO DIDELIŲ KOVOS VEIKSMŲ. Apie
tai ir Jaruševičius rašo: Iki 1518 m. dar vyksta kova tarp Lietuvos ir
Maskvos, bet ji vyksta vangiai ir su pertraukomis, nesėkmingai
puolantiesiems ir atvirksčiai (138 pusl.)
1515 m. Maskvos vaivados užgrobdavo ir griaudavo Brėslaują, Drują.
Lenkijos samdiniai, vadovaujami Jono Sverčovskio stipriai suniokojo Velikije
Luki ir Torolco apylinkes.
1516 m. kariniai veiksma, išvis, nevyko.
1517 m. Ostrogiškis nuvedė kariuomenę į Pskovą, bet užstrigo šalia nedidelės
Opočkos tvirtovės. (Iki to laiko karinių veiksmų taip pat nebuvo) paimti
josnepasisekė, bet susidurimai su moskovitų būriais, naršiusiais po
apylinkes, sėkmę nešdavo tai vienai, tai kitai pusei. Tuo metu Šuiskis
apgulė Polocką ir Ostriogiškis spalio 18 d. nuėjo polockiečiams padėti.
1518 m. vasarą maskovitų kavalerijos antskrydžiai į Lietuvą (Baltarusiją) iš
trijų pusių: nuo Velykije Luki į Polocką, nuo Bielos į Vitebską, nuo
Starodubo į Padnieprę. Maskolius sumušė Ostrogiškis (metraščiuose
volyniečiu vadino) šalia savo gimtinės Ostrogo jis Volynėje yra). Prie
Slucko, Mincko ir Mogiliovo gavo pasipriešinimą kunigaikščiai Andrejus ir
Semionas Kurbskiai, Andrejus Kuprotasis.
1919 m. vasarą moskovitai surengė vėl keletą trumpalaikius reidus į Lietuvos
(Baltarusijos) teritoriją. Jiems nepasisekė užgrobti nei vienos pilies ar
miesto. Prisėjo tik apsiriboti plėšikavimu ir kaimų padeginėjimu.
1520 nm.įvyko paskutinis Maskvos puolimas šiame kare. Tai buvo vaivados
Godunovo reidas į Vitebsko-Polocko rajoną.
O tų pačių metų vasarą Krymo ir Kazanės tiotoriai atliko grandiozinį
antpuolį į Maskvą, dėl ko finansiniai ir žmogiškieji resursai išseko. Todėl
prisėjo taikytis. Derybos vyko ilgai, sutartį 5 metams pasirašė tik 1522 m.
rugsėjyje.
Taip, kad po Oršos ir po žygio į Smolenską karas vyko ne 8 metus, o
faktiškai tiik 5 metus ir 4 mėnesius (1514 m. lapkritis-1529 m. vasaris) ir
karas buvo pasyvus.
Taigi, matome, kad Lobino traktuotė neatitiko tikro vaizdo, kurį bandė
iškraipyti, pakišdamas reikiamą Kremliaus nuomonę. SVARBIAUSIA, Oršos MŪŠIO
PERGALĖS REIKŠMĖ YRA ANTIJOGAILAIČIŲ KOALICIJOS SUGRIOVIMAS, kurią Lobinas
taip pat savo straipsnyje bando paneigti. Todėl matome, kad Lobinas,
patasydamas faktus, sąmoningai meluoja. Pirmasis istorijoje numatytas LDK
sunaikinimo planas sužlugo, nors, ir didele Smolensko praradimo kaina, bet
mūsų priešų tarptautinė koalicija sugriuvo.
Svarbiausia A.Taraso PRANEŠIMO PATI NAUJAUSIA MINTIS BUVO IŠKELTA DĖL
MŪŠIO KITOS VIETOS, nei iki tol nepagrįstai buvo manoma pagal lenkų XIX
amžiaus istorikų lokalizaciją tarp Dniepro ir jo intako kairiojo kranto;
nedidelio upelio Krapivna, tarp dabartinių kaimų Ruklino, Šugailovo, Pašino,
Popovka ir Krapivna. (Žiūrėkite praeitos mano 25-tos nuotraukos pateiktą
apatinį žemėlapį-mūšio menamą schemą Jurijaus Kop)
Deja, A.Tarasas pranešime pateikia Oršos KRAŠTOTYRININKO Jurijaus Koptiko
NAUJĄ VERSIJĄ. (Šio aktyvaus kraštotyrininko NUOTRAUKĄ mano žiūrėkite
dešinės apatiniame kampe su to mūšio simboliu). Pranešimo autorius pabrėžia
iš J.Koptiko vasaros 20 VIETOVĖS TYRINĖJIMO ATRADIMŲ, ĮTIKINAMAI ĮRODANČIŲ .
K I TO . M Ū Š I O . L A U K O . V A R I A N T Ą TAI NE KAIRYSIS BET . D E
Š I N Y S I S . K r a p i v n o s . U P E L I O . K R A N T A S , DABARTINIŲ
Gatkovščina ir Založino KAIMŲ RAJONE.. Skirtingai nuo tradiciškai nurodomo
kairiajame krante vietos, tarp minėtų Krapivnos upelio dešiniakrantės pusėje
didelis lygus laukas be griovų ir luomų. Kaip žinoma, senais laikais
plokščias reljefas yra pagrindinis faktorius pasirenkant vietą generaliniam
susirėmimui. Ypatingai tai būtina dėl raitelių, kuriems labai sunku fiziškai
kovoti raižytoje vietoje. Autorius rašo:
Šis laukas randasi 12-14 km nuo Oršos. Nuo čiadaug arčiau iki Dubrovnos
(3-4 km), nei iki Oršos. Todėl teisingiau būtų vadinti mūšį ne Oršos, bet
prie Dubrovnos.
Deja, pagal mano, kaip orientavimosi sporto specialisto ir sportinių
žemėlapių sudarinėjimo specialisto matavimus, nuo Oršos miesto centro:
Oršankos santakos su Dniepru piliavietės iki Krapivnos upelio 11 km, o nuo
jo iki Dubrovno vos ne 8 km. Apie 4 km km yra iki kito į Dnieprą, kuris
riboją galimo kito mūšio lauką kitu slėniu. Su galimu mūšio lauko viduriu,
santykis bus 12 km prie 7 km. Tai santykis nėra didelis, o žinant, kad
senovėje nebuvo tikslesnių matavimų. Tai įrodo Radvilo Našlaitėlio
žemėlapyje Krapivnos upelis net šiek tiek arčiau truktelėtas link Oršos, nei
palydovinėje nuotraukoje, tai dėl mūšio pavadinimų keitimų argumentas gali
būti priešingas, nes Orša tuo metu buvo žymus miestas, o Dubrovna tik kaip
bažnytkaimiukas pažymėtas minėtame žemėlapyje, praėjus tik vienam šimtmečiui
po mūšio. Todėl, jei būtų buvęs mūšis visiškai palelei Dubrovną, kaži, ar
keistųsi pavadinimas, nes pastarąjį mūšio išvakarėse maskvėnai buvo užėmę ir
jis mūšio dalyviams jo nugalėtojams turėjo būt labai mažai žinomas, arba,
visai nežinomu. Be to ir propogandiniais sumetimais minėtinas yra
žinomesnis-didesnis miestas; t.y. svarbesnis vietovardis, nei pasauliui
nežinomas kažkoks kaimelis. Be to ir to mūšio nugalėtojai praėjo pro Oršą
abiemis kryptimis ir tik jį įsiminė. Aišku, jei maskoliai mūšį būtų laimėje,
tai, jie, gal, ir Dubrovnos mūšiu vadintų, nes jie jį užgrobė anksčiau ir
jis jime, tikrai, būtų artimesniu, nei ne jiems priklausanti Orša. Todėl
Oršos kraštotyrininkui ir istorikui iš Minsko siūlyčiau neblaškyti dėmsio į
nereikšmingą ir net kenksmingą argumentą.
LABAI SVARBIU KITO MŪŠIO LAUKO VIETOS ARGUMENTU YRA TAI, KAD VISUOSE
Rusijos žemėlapiuose iš knygos RUSIŠKOS KARINĖS ISTORIJOS (1878 m.) 2-ojo
tomo, kurią parašė kunigaikštis Nikolajus Golcynas, kovos vieta pavaizduta
pagal Nikolajaus Koptiko variantą. Labai svarbu, kad knygos autorius yra
tiesioginis palikuonis pagal vyriškąją liniją vieno iš vadų kunigaikščio
Michaiklo Bulgakovo Golcos, iš kurio argumentai gali būti irgi labai
svarbūs. Būten, aš NUOTRAUKOJE ir nurodžiau vieną iš XIX amžiaus žemėlapio
su su mūšio schema, kuris palygintas su kitu sovietinių laikų topografiniu
žemėlapiu ir stebėtinu praeito šimtmečio kartografiniu tikslumu vaizduojant
dešiojo Dniepro (priešais Krapivnos intako) šlaitą su griovomis įdentiškomis
ar panašiomis po galimų reljefo nežymių pasikeitimų. Toks stebėtinas tikslus
reljefo vaizdavimas mūšio schemoje kelia didelį pasitikėjimą dėl vietovės
patikimumo. Juolab, žiūrint į visą mūšio taktikos eigą, DEŠINIOJO Krapivnos
KRANTO MŪŠIO VIETA YRA LOGIŠKESNĖ (ypač, dėl minėtų pelkių, kurias teko
apeidinėti mūšio metu. Šiame variante jos aiškesnės, o praėjusiame visai
neaišku būtų dėl jų paminėjimo.
Na, o DĖL MŪŠIO EIGOS PRIEŽASČIŲ labai svarbų argumentą pateikė, kad
Rusijos istorikai vieną iš Pagrindinių Maskvos kariuomenės pralaimėjimo
priežasčių laiko tai, kad buvo blogas vadovavimas. Atseit, vadovaujantis
Ivanas Čeliadninas buvo ne koks pulkovedlys. O, ištikrųjų, , Čeliadninas
stengėsi realizuoti tą kovos planą, kurį Daiilas Šene nugalėjo
K.I.Ostrogiškį 1500 metais prie Vedrošos upės. Juk rusai nekaip negalėji
pripažinti, kad pergalė buvo pasiekta dėka kunigaikščio Ostrožskio
meistriškumo, kuris panaudojo:
1.Priešininko dezinformaciją
2. Pasiuntinių siuntimas, tam, kad sudaryti vaizdą dėl mažesnės kariuomenė
baimės ir sudaryti vaizdą, neva, laukia pastiprinimo.
3. Mūsų etmonas dėl dėmesio nutraukimo nuo perkėlos 3-4 km žemyn palei upę
pasiuntė kavaleriją. Tada pagrindinės pajėgos forsavo Dneprą ir forsavo
naktį. Jei ir būtų priešas pastebėjęs perkėlą, tada mobiliųjų telefonų
nebuvo, kad skubiai pranešti pagrindiniam vadui.
4. Pontoniniai tiltai dėka tuščių didelių statinių, kurie tarnavo kaip
pludurai ir lentos per juos perklotos, kad galėtų labai greitai persikelti
pėstieji ir artilerija. (raiteliai perbrido seklumas, arba peplaukė
Dnieprą). Rusijos teoretikai bando teisinti Čeliadniną, neva, jis nenorėjo
vozuotis ir laukė, kol visa armija persikels, kad ją sutriuškinti. Bet,
deja, maskolių vadas negalėjo susiprotėti, kad bus naudojamas plaukiantis
tiltas, todėl su savo stovyklą buvo apie 5 km nuo Dniepro.
5. Apgalvotas kariuomenės išdėstymas, nes Ostrogiškis po minėto pralaimėjimo
ir nelaisvėje išnagrinėtų priešo veiksmų, žinojo išankstinę priešo mūšio
taktiką. Jo sėkmei būtinas buvo armijos didesnis kiekis ir jį kaip tik
Čeliadninas turėjo.
6. ČIA MANO NUOMONĖ, kad maskoliai neišnaudojo imperatoriaus Maksimiljono
techninės pagalbos, įsisavinant naujus tada šaunamuosius ginklus ir
artileriją, kurią, kaip tik K.Ostrogiškis paslėpė eglynėlyje.
7. Panaudojo kariuomenės manevrą mūšio metu., kurį čia nedetalizuosiu.
8. (6-tojo tęsinys) artilerijos ir šaunikų naudojimas. PASAULINĖJE KARŲ
ISTORIJOJE (2-tame tome СПб, 1997, с. 311) pasakyta, kad Mūšis prie Oršos
vienas iš pirmųjų, kur sėkmingai veikė artilerija ir pėstininkai su
šaunamuoju ginklu lako sąlygomis. Tą patį rašė generolas majoras
Eugenijus Razinas knygoje Karinio meno istorija (том 2, Москва, 1955 г.)
10. Karinis gudrumas. Kad maskoliai pateko po šaunamojo ginklo-artilerijos
ugnies salvių papliupas, etmonas panaudojo tą patį būdą, kurį naudojo
Vytautas Dydysis Žalgirio mūšyje apsimetėlišką armijos bėgimą iš mūšio
lauko. Ši apgaulė labai gerai suveikė
11. Psichologinis faktorius Kionstantinas Ivanovičius prieš pat mūšį karius
įdvasino savo kalba. Tai ir moralinis-psichologinis faktorius.
Mokslinės konferencijos pranešimo autorius profesorius A.Tarasas, manau,
ne visus faktorius išvardino DĖL KITOS MŪŠIO VIETOS dėl kurios reikia
nusilenkti genialiems Oršos minėtiems kraštotyrininkams, kurie smulkiai
vardija atskirame minėtame ir mano aukščiau pateiktoje kraštotyrinėje knygos
nuorodoje.
Aišku, kiek galima, neva, suabejoti mūšio aprašymo metraštininko Marcino
Bielskio teiginiu, kad ... DUMBLĖTA, STAČIAIS KRANTAIS Krapivnos UPĖ PER
KETURIAS MYLIAS NUO MŪŠIO VIETOS, kur tiek daug žmonių ir arklių kūnų liko,
IŠTVINO IR SUSTOJO, o mūsų žmonės iš troškulio kruviną vandenį šalmais gėrė
.
Iš pirmo žvilgsnio galima būtų suabejoti šiuo parašymu, lyg, per dideliu
atstumu nuo mūšio lauko, nes pagal mano NUOTRAUKOJE pateiktos XIX amž.
minėtos schemos ir raudonų punktyrų-rodyklių kryptis iki upelio pabėgelių iš
mūšio lauko užvijimo kerlias. Lyg. Ir galėtų būti mažesnis.
Bet nuo tos vietos, kur aš žvelgiu NUOTRAUKOJE nuo tilto į upelį, pagal
dar papildomą savo kaip sportinio vandens turisto patirtį, išstudijavus
bendrų upelių charakteristikas, galiu pabrėžti, kad šio upelio ŽEMUPYJE
METRAŠČIUOSE APRAŠOMŲ PELKIŲ doumblų NETURĖTŲ BŪTI, nes prieš intaką į
didžiąją upę, nedidelės upės, paprastai, pagreitina savo tėkmes, nes slėniai
pasigauna didžiosios upės žemesnį lygį (žemesnę altitudę) ir pradeda didėti
nuolydis bei srovės greitis. Tada upėms klaidžioti siaurame ir giliame
slėnyje nėra kur jos jau skuba į motininę upę. Todėl paprastai, žemupiuose
dauguma būna kieti krantai su tiesesniomis vagomis. Srovės greitį šalia
tilto mačiau ne mažą. Pagal Krapivnos upelį aukščiau čia mano pateiktą
aprašymą, akivaizdu, kad upelis labai vingiuoja po pievas ir pelkes plačiame
iki 2 km pločio slėnyje kur kas aukščiau pagal metraštyje nurodytą, matyt,
teisingai nurodytą atstumą. Juk žemėlapyje nurodytos linijos galėjo
užsilenkti link upelio ir mažesniu lanko kampeliu ir nusitęstinet iki
Krapivnos aukštupio ne tik vidupio. Juk Krapivnos upės ilgis yra tik 23 km
.
Todėl būtina atskirai upelį ištyrinėti pagal visas hidrologines
charakrteristikas, paimti to upelio kadastrinius duomenis ir patyrinėti,
kaip jis turėjo keistis istorijos bėgyje. Čia jau reikalingos hidrologų,
geologų bei geografų konsultacijos.
Be to, niekur neturėjo dingti karių palaikai. Čia, jau, vėl, dar
reikalingi antropologai su archeologais, kurie padėtų atrasti palaidojimų
likučius, jei, išvis, buvo laidojimi žuvusieji. Jei pelkėse, jei prie jų
nuskendusių ar priskendusių buvo ne lengva prieiti, ir jei, išvis kam rūpėjo
žuvusieji, tai ...
Juk, jei ir dabar Krapivnos kaimo gyventojai nieko nežino apie vykusį
mūšį ir apie savo tautiečių žūtis, jei nerūpi kad ir maskolius žuvusius
pagerbti, tai, manau, reiktų, pirmą, atstatyti požiūrį į žuvusį karį
nesvarbu, jis priešas, ar savas.
Vilniaus
arkikatedros bazilikos Karališkajame mauzoliejuje ilsisi Lenkijos karaliaus,
Lietuvos didžiojo kunigaikščio Aleksandro palaikai. Dar prieš tapdamas
Lenkijos karaliumi viengungis
Aleksandras buvo paskirtas Lietuvos valdovu ir iškart žengė ryžtingą
geopolitinį žingsnį - Vilniaus katedroje vedė savo pagrindinio priešo
Maskvos didžiojo kunigaikščio Ivano III dukterį Eleną.
Dar keletos metų prireikė, kad paaiškėtų, jog tai buvo
nesėkmingas bandymas susitaikyti su Maskva, kuri su Elenos dvaru nusiuntė į
Lietuvą savų šnipų ir toliau kaltino Lietuvą stačiatikių persekiojimu,
nepaisydama to, kad Aleksandro ir Elenos jungtuvės įvyko apiejų konfesijų
apiegomis.
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto dekanas prof.
Rimvydas Petrauskas sako, kad nors karaliaus Aleksandro palaikai ilsisi
Vilniuje prieš jo valią, tai yra labai simboliška, nes būtent Vilniui ir
Lietuvai Aleksandras ypatingai nusipelnė. Išsilavinęs ir sumanus valdovas
pasak prof. R.Petrausko pradėjo Vilniuje antrą modernizacijos bangą. Kokie
svarbiausi ir iki šiol Vilniuje matomi Aleksandro valdymo rezultatai?
http://www.delfi.lt/video/filmai/dokumentika/aleksandras-vilnietis-lenkijos-karalius.d?id=66451446